EGZERSİZ DAVRANIŞI DEĞİŞİM BASAMAKLARININ DEVLET VE ÖZEL LİSE ÖĞRENCİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Acim C., Cengiz C.

ASES VIII. INTERNATIONAL EDUCATIONAL SCIENCES CONGRESS, Antalya, Türkiye, 1 - 02 Mart 2025, ss.130-140, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.130-140
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Egzersiz Davranışı Değişim Basamaklarının (EDDB) özel ve devlet lisesi okullarındaki öğrencilerin cinsiyet ve okul türlerine göre egzersiz yapma niyetlerini araştırmaktır. Ayrıca, cinsiyet ve okul türüne göre EDDB arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini İzmir iline bağlı üç ilçede (Bergama, Menemen, Aliağa) yer alan devlet ve özel okulların öğrencileri oluşturmaktadır (n=1049). Veri toplama aracı olarak Lise örneklemi için Türkçeye uyarlanan EDDB (Cengiz & Gültekin, 2014) kullanılmıştır. Ankette yer alan 5 maddeye göre katılımcılar; eğilim öncesi, eğilim, hazırlık, hareket ve devamlılık basamaklarına ayrılmaktadırlar. Pearson Ki-Kare sonuçlarına göre Egzersiz Davranışı Değişim Basamakları ile okul türü arasında anlamlı fark belirlenmiştir, X2(4, n=1049) = 34.74, p <0.05. Devlet okulu ile cinsiyet arasında anlamlı fark belirlenmiştir, X2(4, N=594) = 30.76, p<0.00. Benzer şekilde özel okul ile cinsiyet arasında da anlamlı fark belirlenmiştir, X2(4, N=455) = 33.91, p<0.00. Erkeklerin ve kadınların okul türü değişkeni ile EDDB arasındaki doğrusal ilişkiyi değerlendirmek için bir Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Her iki analiz sonucunda pozitif bir korelasyon elde edilmiştir. Korelasyon değerlerini incelediğimizde zayıf düzeyde ilişki olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgulardan hareketle okul türünün EDDB belirlemede önemli bir değişken olduğu ve cinsiyete göre çözümler üretilmesi gereği ortaya çıkmaktadır. Farklı okul türlerinde öğrencilerin egzersiz yapma niyetlerini belirlemeye yönelik EDDB anketinin kullanılması ve egzersiz davranışını geliştirmeye yönelik uygulamaların yapılması önerilmektedir.