ASES VIII. INTERNATIONAL EDUCATIONAL SCIENCES CONGRESS, Antalya, Türkiye, 1 - 02 Mart 2025, ss.130-140, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, Egzersiz
Davranışı Değişim Basamaklarının (EDDB) özel ve devlet lisesi okullarındaki öğrencilerin
cinsiyet ve okul türlerine göre egzersiz yapma niyetlerini araştırmaktır.
Ayrıca, cinsiyet ve okul türüne göre EDDB arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmanın örneklemini İzmir iline bağlı üç ilçede (Bergama, Menemen, Aliağa)
yer alan devlet ve özel okulların öğrencileri oluşturmaktadır (n=1049). Veri
toplama aracı olarak Lise örneklemi için Türkçeye uyarlanan EDDB (Cengiz &
Gültekin, 2014) kullanılmıştır. Ankette yer alan 5 maddeye göre katılımcılar;
eğilim öncesi, eğilim, hazırlık, hareket ve devamlılık basamaklarına
ayrılmaktadırlar. Pearson Ki-Kare sonuçlarına göre Egzersiz Davranışı Değişim
Basamakları ile okul türü arasında anlamlı fark belirlenmiştir, X2(4,
n=1049) = 34.74, p <0.05. Devlet okulu ile cinsiyet arasında anlamlı fark
belirlenmiştir, X2(4, N=594) = 30.76, p<0.00. Benzer şekilde özel
okul ile cinsiyet arasında da anlamlı fark belirlenmiştir, X2(4,
N=455) = 33.91, p<0.00. Erkeklerin ve kadınların okul türü değişkeni ile
EDDB arasındaki doğrusal ilişkiyi değerlendirmek için bir Pearson korelasyon
katsayısı hesaplanmıştır. Her iki analiz sonucunda pozitif bir korelasyon elde
edilmiştir. Korelasyon değerlerini incelediğimizde zayıf düzeyde ilişki olduğu görülmüştür.
Elde edilen bulgulardan hareketle okul türünün EDDB belirlemede önemli bir
değişken olduğu ve cinsiyete göre çözümler üretilmesi gereği ortaya
çıkmaktadır. Farklı okul türlerinde öğrencilerin egzersiz yapma niyetlerini
belirlemeye yönelik EDDB anketinin kullanılması ve egzersiz davranışını
geliştirmeye yönelik uygulamaların yapılması önerilmektedir.