in: DİJİTAL İLETİŞİMİ ANLAMAK II, Prof. Dr. Yusuf ADIGÜZEL,Doç. Dr. Mustafa BOSTANCI, Editor, PALET YAYINLARI, Konya, pp.184-205, 2022
Sosyal medya yirmi yıldan uzun bir süre önce ortaya çıkmış olup özellikle son
yıllarda dünyanın herkesle iletişim kurmasının ana yollarından biri haline gelmiştir.
Sosyal medya araçlarının amaçlarından biri, dünyanın dört bir yanındaki
arkadaşlarınızla, ailenizle ve diğer görüşmek istediğiniz herkesle bağlantı kurmak
ve/veya uygulama aracılığıyla pek çok bilgi, video ve resim paylaşmaktır.
Şu anda sosyal medya uygulamalarını sıklıkla ve temel iletişim kaynağı olarak
kullanan üç ana nesil vardır. Bu üç nesil, 1965-1979 doğumlu X Kuşağı
(Alwin, 2002), 1980-1995 doğumlu Y Kuşağı (Lower, 2008) ve 1996 yılı ve
sonrasında doğanlar Z Kuşağıdır (Küçükyazıcı, 2021). Bu çalışmada X ve Z
kuşağı mensubu olan kişiler seçildiği için çalışma içerisinde bu iki kuşak ayrıntılı
bir şekilde ele alınmıştır.
2018 yılında ABD‘de yapılmış olan bir araştırma kuşak farklarına bağlı olarak
sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenebileceğini ifade etmiştir. Bu
araştırmaya göre, Z kuşağındakilerin %88‘i X kuşağındakilerin de %37‘si aktif
bir şekilde sosyal medyayı kullanmaktadır (Smith & Anderson, 2018). Bu bağlamda
Z kuşağının X kuşağına kıyasla sosyal medya ortamında daha fazla vakit
geçirdiğinin söylenmesi mümkündür. Bu durum teknolojiye yakınlıkla ve alışkın
olmakla ilişkilendirilebilir.