Jenerasyon Farklılıkları ve Dijital Bağımlılık: X ve Z Kuşağı Karşılaştırması


Dalaylı F.

DİJİTAL İLETİŞİMİ ANLAMAK II, Prof. Dr. Yusuf ADIGÜZEL,Doç. Dr. Mustafa BOSTANCI, Editör, PALET YAYINLARI, Konya, ss.184-205, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: PALET YAYINLARI
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.184-205
  • Editörler: Prof. Dr. Yusuf ADIGÜZEL,Doç. Dr. Mustafa BOSTANCI, Editör
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Sosyal medya yirmi yıldan uzun bir süre önce ortaya çıkmış olup özellikle son

yıllarda dünyanın herkesle iletişim kurmasının ana yollarından biri haline gelmiştir.

Sosyal medya araçlarının amaçlarından biri, dünyanın dört bir yanındaki

arkadaşlarınızla, ailenizle ve diğer görüşmek istediğiniz herkesle bağlantı kurmak

ve/veya uygulama aracılığıyla pek çok bilgi, video ve resim paylaşmaktır.

Şu anda sosyal medya uygulamalarını sıklıkla ve temel iletişim kaynağı olarak

kullanan üç ana nesil vardır. Bu üç nesil, 1965-1979 doğumlu X Kuşağı

(Alwin, 2002), 1980-1995 doğumlu Y Kuşağı (Lower, 2008) ve 1996 yılı ve

sonrasında doğanlar Z Kuşağıdır (Küçükyazıcı, 2021). Bu çalışmada X ve Z

kuşağı mensubu olan kişiler seçildiği için çalışma içerisinde bu iki kuşak ayrıntılı

bir şekilde ele alınmıştır.

2018 yılında ABD‘de yapılmış olan bir araştırma kuşak farklarına bağlı olarak

sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenebileceğini ifade etmiştir. Bu

araştırmaya göre, Z kuşağındakilerin %88‘i X kuşağındakilerin de %37‘si aktif

bir şekilde sosyal medyayı kullanmaktadır (Smith & Anderson, 2018). Bu bağlamda

Z kuşağının X kuşağına kıyasla sosyal medya ortamında daha fazla vakit

geçirdiğinin söylenmesi mümkündür. Bu durum teknolojiye yakınlıkla ve alışkın

olmakla ilişkilendirilebilir.