Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, vol.3, no.3, pp.71-84, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The Olympic rings, one of the most well-known symbols of the world, also reflect the identity of the Olympic
brand. Companies that want to benefit from the message of the rings emphasizing the unity of the five continents
and the values of the olympism compete intensely for official sponsorship status of the Olympics. The study
aims to examine the recallability level of the olympic rings as a brand symbol. The study group consists of 109
high school students. Some of them participated in a training program on 'Olympic Games and Philosophy'. Case
study, one of the qualitative research methods, was used. Data collected through drawings and open-ended
questions were analyzed using descriptive and thematic analysis methods. The drawings analyzed in five subcategories and the recallability level of the rings was high in total scores, and there was a significant difference
between the groups [t(107)=5.977, p<.01]. As a result, it was seen that the togetherness message of the Olympic
rings was understood by the individuals and the exposure increased the recallability level of the symbols.
Dünyanın en çok bilinen sembollerinden biri olan olimpiyat halkaları, aynı zamanda olimpik markanın kimliğini
de yansıtmaktadır. Beş kıtanın beraberliğini vurgulayan halkaların mesajı ve olimpizm felsefesinin değerlerinden
yararlanmak isteyen şirketler, olimpiyatlar için sıkı bir sponsorluk yarışına girmektedirler. Bu çalışmada, marka
sembolü olarak olimpiyat halkalarının bireyler tarafından ne düzeyde hatırlanabilir olduğu incelenmiştir.
Çalışma grubunu 109 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin bir kısmı veri toplama öncesi „Olimpiyat
Oyunları ve Felsefesi‟ konulu bir eğitim programına dahil olmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Çizimler ve açık uçlu sorular yoluyla toplanan veriler, betimsel analiz ve tematik analiz
yöntemleri kullanılarak işlenmiştir. Beş alt kategoride incelenen çizimler sonucu, toplam puanlara göre
halkaların hatırlanabilirlik düzeyinin yüksek olduğu ve eğitim alma durumuna göre gruplar arası anlamlı bir
farklılık olduğu saptanmıştır [t(107)=5.977, p<.01]. Sonuç olarak, olimpik halkaların verdiği birliktelik
mesajının bireylere yansıdığı ve maruz kalmanın sembollerde hatırlanabilirliği artırdığı görülmüştür.