NÜZHETÜ’N-NAZAR ÖZELİNDE SÛÜ’L-HIFZ KAVRAMI


Creative Commons License

Gökçe İ.

BALIKESİR İLAHİYAT DERGİSİ, sa.16, ss.207-231, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: BALIKESİR İLAHİYAT DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.207-231
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


Râvilerin  sahip  olması  gereken  iki  temel  özellikten  biri  olan  zabt  hadislerin  sıhhatinde 

 önemli  bir  role

sahiptir. Zabt râvilerde aynı seviyede bulunan bir vasıf değildir. Bazı râvilerde güçlü bir nitelik 

olarak bulunan bu vasıf bazılarında ise zayıf bir şekilde bulunabilmektedir. Zabt, zayıf ve güçlü 

olarak iki kısma ayrıldığı gibi bu kısımlarda alt bölümlere ayrılmaktadır. Birçok  muhaddis hadis 

usulü eserlerinde bu mertebelerden söz etmiştir.  Bu  konuyu  yenilikçi  bir  yöntem  ile  ele  

alan  İbn  Hacer  el-Askalânî,  zayıf  zabtın  mertebelerini Nüzhetü’n-nazar  isimli  eserinde  

fuhşu’l-galat,  kesratü’l-gaflet,  vehm,  sika  râvilere  muhalefet  ve  sûü’l-hıfz olarak 

sıralamıştır. O, bu sıralamayı yaparken kavramların kesin çizgilerle birbirlerinden ayrılması için 

çaba sarf  etmiştir.  Özellikle  fuhşu’l-galat  kavramı  ile  sûü’l-hıfz  kavramlarını  iki  ayrı  

terim  olarak  tanımlamaya çalışmıştır.  Fakat  sûü’l-hıfz  kavramını  tanımlarken  tercih  ettiği  

kelimelerin  çelişkiye  sebep  olduğu  iddia edilmiştir.  Bir  kısım  muhaddisler  bu  çelişkinin  

eserin  nüshaları  arasındaki  farklardan  kaynaklandığını  ileri sürerken  bir  kısmı  ise  İbn  

Hacer’in  kastının  anlaşılmadığını  savunmuştur.  Ayrıca  öğrencilerinin  sûü’l-hıfz tanımı  ile  

ilgili  ondan  yaptıkları  nakiller  de  problemi  derinleştirmiştir.  Böylece  Nüzhetü’n-nazar  

özelinde sûü’l-hıfz kavramı etrafında üç ana sebepten kaynaklandığı tespit edilen bir sorun 

oluşmuştur.

Anahtar Kelimeler: Hadis, İbn Hacer, Nüzhetü’n-nazar, Sûü’l-hıfz, Hadis Usulü, Zabt.



As  one  of  the  two  basic  features  that  hadith  narrators  should  have,  Dhabt  has  an  

important  role  in  the

authenticity of hadiths. Dhabt is not a quality found at the same level in narrators. This feature, 

which is found as a strong quality in some narrators, can be found weakly in others. Dhabt is 

divided into two parts as weak and strong, as well as subdivided in these parts. Many muhaddiths 

mentioned these ranks in their hadith method works. Ibn Hajar al-Askalani, who dealt with this 

issue with an innovative method, listed the degrees of weak dhabt as fuhsh al-galat, kesra 

al-gaflah, vehm, opposition to sika narrators and suu al-hifz in his work Nuzhah an-nazar. While 

making this order, she made an effort to separate the concepts fromeach other with precision. In particular, she tried to define the concept of fuhsh al-galat and suu 

al-hifz as

two  separate  terms.  However,  it  has  been  claimed  that  the  words  she  preferred  while  

describing  the concept  of  suu  al-hifz  caused  a  contradiction.  While  some  hadith  scholars 

 argued  that  this  contradiction was due to the differences between the copies of the work, some 

argued that Ibn Hajar’s intent was not understood.  In addition, the nakl  made by  her students 

about the definition of suu al-hifz deepened the problem. Thus, a problem that was caused by three 

main reasons has emerged around the concept of suu

al-hifz, in particular Nuzhah an-nazar.