BALIKESİR İLAHİYAT DERGİSİ, sa.16, ss.207-231, 2022 (Hakemli Dergi)
Râvilerin sahip olması gereken iki temel özellikten biri olan zabt hadislerin sıhhatinde
önemli bir role
sahiptir. Zabt râvilerde aynı seviyede bulunan bir vasıf değildir. Bazı râvilerde güçlü bir nitelik
olarak bulunan bu vasıf bazılarında ise zayıf bir şekilde bulunabilmektedir. Zabt, zayıf ve güçlü
olarak iki kısma ayrıldığı gibi bu kısımlarda alt bölümlere ayrılmaktadır. Birçok muhaddis hadis
usulü eserlerinde bu mertebelerden söz etmiştir. Bu konuyu yenilikçi bir yöntem ile ele
alan İbn Hacer el-Askalânî, zayıf zabtın mertebelerini Nüzhetü’n-nazar isimli eserinde
fuhşu’l-galat, kesratü’l-gaflet, vehm, sika râvilere muhalefet ve sûü’l-hıfz olarak
sıralamıştır. O, bu sıralamayı yaparken kavramların kesin çizgilerle birbirlerinden ayrılması için
çaba sarf etmiştir. Özellikle fuhşu’l-galat kavramı ile sûü’l-hıfz kavramlarını iki ayrı
terim olarak tanımlamaya çalışmıştır. Fakat sûü’l-hıfz kavramını tanımlarken tercih ettiği
kelimelerin çelişkiye sebep olduğu iddia edilmiştir. Bir kısım muhaddisler bu çelişkinin
eserin nüshaları arasındaki farklardan kaynaklandığını ileri sürerken bir kısmı ise İbn
Hacer’in kastının anlaşılmadığını savunmuştur. Ayrıca öğrencilerinin sûü’l-hıfz tanımı ile
ilgili ondan yaptıkları nakiller de problemi derinleştirmiştir. Böylece Nüzhetü’n-nazar
özelinde sûü’l-hıfz kavramı etrafında üç ana sebepten kaynaklandığı tespit edilen bir sorun
oluşmuştur.
Anahtar Kelimeler: Hadis, İbn Hacer, Nüzhetü’n-nazar, Sûü’l-hıfz, Hadis Usulü, Zabt.
As one of the two basic features that hadith narrators should have, Dhabt has an
important role in the
authenticity of hadiths. Dhabt is not a quality found at the same level in narrators. This feature,
which is found as a strong quality in some narrators, can be found weakly in others. Dhabt is
divided into two parts as weak and strong, as well as subdivided in these parts. Many muhaddiths
mentioned these ranks in their hadith method works. Ibn Hajar al-Askalani, who dealt with this
issue with an innovative method, listed the degrees of weak dhabt as fuhsh al-galat, kesra
al-gaflah, vehm, opposition to sika narrators and suu al-hifz in his work Nuzhah an-nazar. While
making this order, she made an effort to separate the concepts fromeach other with precision. In particular, she tried to define the concept of fuhsh al-galat and suu
al-hifz as
two separate terms. However, it has been claimed that the words she preferred while
describing the concept of suu al-hifz caused a contradiction. While some hadith scholars
argued that this contradiction was due to the differences between the copies of the work, some
argued that Ibn Hajar’s intent was not understood. In addition, the nakl made by her students
about the definition of suu al-hifz deepened the problem. Thus, a problem that was caused by three
main reasons has emerged around the concept of suu
al-hifz, in particular Nuzhah an-nazar.