Sürdürülebilirlik Kapsamında Pazarlama Yaklaşım ve Stratejileri


Creative Commons License

Şahbaz A.

Lapseki Meslek Yüksekokulu Uygulamalı Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.12, ss.36-45, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

21. yüzyıl işletmeleri için sürdürülebilir pazarlama stratejileri kaçınılmazdır. Çalışmanın temel amacı, sürdürülebilirlik kavramının pazarlama disiplini içerisindeki konumunu irdeleyerek bir teorik çerçeve oluşturmaktır. Bu bağlamda, geleneksel pazarlama paradigmalarından farklılaşan sürdürülebilirlik odaklı pazarlama yaklaşımına dair kavramsal bir bakış açısı geliştirilecektir. İkincil olarak, geliştirilen teorik alt yapı temelinde, işletmelerin uyguladığı pazarlama stratejilerinin çevresel, sosyal ve ekonomik boyutlarıyla ele alınan sürdürülebilirliğe sağladığı katkıların sistematik bir biçimde incelenmesi hedeflenmektedir. Pazarlama stratejileri, sadece tüketimi artırmakla kalmayıp, aynı zamanda ekonomik kapsayıcılığı ve sosyal kalkınmayı desteklemek için de kritik bir rol oynamaktadır. İşletmeler, sürdürülebilir uygulamalarını rekabet avantajı, marka sadakati, risk azaltma ve maliyet düşürme aracı olarak kullanabilirler. Ayrıca, sürdürülebilirlik stratejileri yatırımcıların ilgisini çekmekte, böylece işletmelerin piyasa değerini artırabilmektedir. Sürdürülebilir pazarlama stratejileri, işletmeler pazarlama karmalarını (4P) tüketicilerin güven duyacağı, kendini güçlü hissedeceği şekilde uyarladıklarında gelir yaratabilmektedir. Sürdürülebilir pazarlama yaklaşımları, yalnızca sürdürülebilir pazarlama stratejilerine odaklanmaktan ziyade daha geniş bir kapsam sunmaktadır. Çalışmada kurumsal sosyal sorumluluk, yeşil pazarlama ve dijital pazarlama konuları; sürdürülebilir pazarlama stratejileri açısından değerlendirilecektir. 

Sustainable marketing strategies are essential for 21st-century businesses. The primary objective of this study is to develop a theoretical framework by examining the position of the concept of sustainability within the marketing discipline. In this context, a conceptual perspective will be developed regarding a sustainability-focused marketing approach that differs from traditional marketing paradigms. Secondly, based on the developed theoretical framework, the goal is to systematically examine the contributions of marketing strategies implemented by businesses to sustainability, addressing their environmental, social, and economic dimensions. Marketing strategies play a critical role not only in increasing consumption but also in supporting economic inclusion and social development. Businesses can use their sustainable practices as a tool for competitive advantage, brand loyalty, risk reduction, and cost reduction. Furthermore, sustainability strategies attract investor attention, thereby increasing the market value of businesses. Sustainable marketing strategies can generate revenue when businesses adapt their marketing mix (the 4Ps) to foster trust and empowerment among consumers. Sustainable marketing approaches offer a broader scope than simply focusing on sustainable marketing strategies. This study will evaluate corporate social responsibility, green marketing, and digital marketing from the perspective of sustainable marketing strategies.