Relationship Between Human Capital And Economic Growth


Yücekaya P.

BURSA 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES , Bursa, Turkey, 10 - 12 May 2024, vol.1, pp.111

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.111
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Ekonomik büyüme konusu gelişmişlik düzeyine bakılmaksızın her ülke için, en önemli konulardan biridir. Ekonomik büyüme, bir ülkenin belirli bir dönemde (genellikle 1 yıl içinde) ürettiği mal ve hizmetlerin artması veya reel gayri safi yurtiçi hasılasında (GSYH) meydana gelen artıştır. Ekonomik büyüme ile ülkede yaşayan bireylerin hayat standartlarının artırılabilmesi sağlanabilmektedir. Ekonomik büyümenin sağlanmasında temel sorunların başında servetin oluşturulması değil; serveti oluşturacak kapasitenin mevcut olmasıdır bu durum ise ancak nitelikli insan gücü ile mümkün olabilmektedir. Bu araştırmanın amacı beşeri sermayenin ekonomik büyüme üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla gelişmiş ülkelerde . Araştırma modelinde, bağımlı değişken olan ekonomik büyüme üzerinde, beşeri sermayenin (eğitim, sağlık) etkileri, 30 gelişmiş ülke açısından ele alınmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler, WB, WHO ve UNESCO’nun veri tabanından alınmıştır. Veriler 1999-2022 dönemi yıllık panel verileri kapsamaktadır. Verilerin analizinde EViews 9, Microsoft Excel ve STATA 13 istatistik paket programları kullanılmıştır. Her ülke ve yıl için beşeri sermaye indeks değerleri elde edilerek, bu değerlere PVAR analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen nedensellik testi sonuçlarına göre, gelişmiş ülkelerde ekonomik büyüme ile eğitim ve sağlık karşılıklı olarak birbirlerinin nedenidir. Bunlara ek olarak, ekonomik büyüme ile emek ve fiziki sermaye de karşılıklı birbirlerinin nedenidir. Eğitim ile fiziki sermaye arasında tüm ülkelerde karşılıklı nedensellik söz konusudur. Gelişmiş ülkelerde, ayrıca sağlık, eğitimin nedenidir. Varyans ayrıştırması sonuçlarına göre, gelişmiş ülkelerde ekonomik büyümedeki değişimin, 13 yıllık uzun bir dönemde, yaklaşık üçte ikisi kendisiyle, yaklaşık üçte biri ise eğitim ile açıklanmaktadır.