ULUSLARARASI TOPLUMSAL BİLİMLER DERGİSİ, cilt.6, sa.1, ss.86-98, 2022 (Hakemli Dergi)
Althusser “Devletin İdeolojik Aygıtları” ve Gramsci “Hegemonya”
kavramlarını kullanarak kendi dönemlerinde ideolojiyi farklı boyutlarıyla ele
almışlardır. Buna karşılık 21. yüzyıldan sonra dünyada teknolojinin hızlı
gelişimiyle internet ve etkileşimli sosyal medya araçlarının ortaya çıkışı
ideolojinin yeniden tartışılmasını gerektirmiştir. Bu bağlamda bu çalışmada
yeni medya “Devletin İdoelojik Aygıtları” ve bir “Hegemonya” aracı olarak
tartışılmıştır. Yeni medya oldukça hızlı bir şekilde dünyada yayılarak çok
sayıda kişi tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Yeni medyanın gücünü fark
eden iktidar sahipleri de oradaki iletişim ve paylaşımı gözetlemekte ve
gerektiğinde müdahale etmektedir. Ayrıca yeni medya etkileşimli bir ortam
olduğundan yalnızca dışarıda değil gözetim ve hegemonya içeride
kullanıcılar arasında da sürmektedir. Bu da hegemonik ortamı sürekli
kılmaktadır. Bugün artık ideolojiler yeni medya sayesinde taşınır hale
gelmiştir. Dolayısıyla geleneksel kitle iletişim araçlarının ideoloji taşıma
durumunun yeni medya için düşünülüp araştırılması kaçınılmazdır. Özellikle
Gramsci ve Althusser’in ideoloji ile kitle iletişim araçlarını ele alırken
kullandığı kavramların bugün yeni medyaya adapte edilmesi ve yeniden
değerlendirilmesi oldukça uygundur. Araştırmanın genel yöntemi literatür
çalışmasıdır. Çalışma ilk olarak Gramsci ve Althusser’in ideolojik bakış
açılarını ele aldıktan sonra, yeni medya kapsamında hem hegemonya
kavramını hem de devletin ideolojik aygıtlarını örneklerle ele almıştır.