UMYOS 2016 V. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Prizren, Kosovo, 18 - 20 May 2016, vol.2, pp.277-286
Increasing machine utilization and mass production with industrialization, job security has becomemore important. In our country, current output has increased with increasing occupational accidentand prescribed industrial disease. In our country, 1345 people in 2013, 1886 people in 2014 and 1730people in 2015 lost their life in occupational accidents. Our country takes place near the top in thegradation of World and Europe in deadly work accident, in order to reduce these accidentsoccupational health and safety culture of creation and development of major importance. Theimportance of occupational health and safety training in the development of cultural infrastructure is agreat. The aim of this study determinate awareness level of occupational health and safety ofvocational school students. Research was carried out on students of automotive technology andapproved to assessment. The data collected through surveys were analysed by SPSS 17.0 for Windowsawareness level of occupational healthand safety has increased through learning knowledge in both practical lab courses to occupationalhealth and safety course.
Sanayileşmeyle birlikte makine kullanımın artması ve seri üretimin
hız kazanması beraberinde iş güvenliği kavramının öneminde artışa neden
olmuştur. Üretim miktarı her yıl sürekli artmakta olan ülkemizde, iş kazaları
ve meslek hastalıklarında da artış görülmektedir. Ülkemizde 2013 yılında 1345,
2014 yılında 1886 ve 2015 yılında 1730 kişi iş kazalarında hayatını
kaybetmiştir. Ölümlü iş kazalarında Dünya ve Avrupa sıralamasının ilk
sıralarında gelen ülkemizde, bu kazaların azaltılabilmesi için “iş sağlı ve
güvenliği kültürünün” oluşturulması ve geliştirilmesi büyük önem kazanmaktadır.
Kültürel alt yapının oluşmasında iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin önemi
büyüktür. Bu çalışmada, Meslek Yüksekokullarında (MYO) eğitim gören
öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği farkındalık düzeyleri belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi MYO otomotiv
teknolojisi ve makine programları öğrencilerine, hazırlanan anket
uygulanmıştır. Toplam 189 anket değerlendirmeye uygun görülmüştür. Anketler
aracılığı ile toplanan veriler bilgisayara girilmekte ve SPSS (Statical Package
for Social Sciences) 17.0 for Windows ortamında analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda gerek uygulamalı laboratuvar derslerinde, gerekse iş sağlığı ve
güvenliği dersi çerçevesinde öğrenilen bilgilerin, öğrencilerin iş güvenliği
farkındalık düzeyini artırıcı etki gösterdiği görülmektedir.