Her Yönüyle Konuşma Kaygısı


Creative Commons License

Güneş Özden M.

in: 21. YÜZYILDA DİSİPLİNLER VE EĞİTİM, Doç. Dr. Engin Meydan, Editor, Pegem A Yayıncılık, Ankara, pp.277-291, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Pegem A Yayıncılık
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.277-291
  • Editors: Doç. Dr. Engin Meydan, Editor
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Konuşma kaygısı ile ilgili olarak genellikle psikoloji alanında yapılmış çalışmalara rastlanmaktadır. Trexler ve Karst (1972) 33 kişi ile yaptıkları terapi çalışmasında çeşitli psikolojik terapi yöntemlerinin bu kaygının giderilmesinde etkili olduğunu tespit etmişlerdir. Psikolojik çalışmalar bu kaygının yoğun olarak yaşandığı kişiler üzerinde yapılabilir. Ancak lisans eğitimi alan insanların hastalık derecesinde olmayan kaygılarının ortadan kaldırılması için yapılması gerekenlerle ilgili çalışmalara da literatürde rastlanılmaktadır. Gölpınar, Hamzadayı ve Bayat (2018) “Konuşma Kaygı Düzeyi ile Konuşma Başarımı Arasındaki İlişki” adlı çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin konuşma kaygı düzeyleri ile konuşma başarımları arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Araştırmada, bireylerin konuşma kaygı düzeyleri ile konuşma başarımları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, katılımcıların konuşma kaygısı, konuşma başarımı ve konuşma başarımının alt boyutlarından konuşma düzeni puanlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca konuşma kaygılarının konuşma başarımı, konuşma başarımının alt boyutlarından konuşma düzeni ve dil bilinci puanlarını yordamalarına ilişkin kurulan modellerin anlamlı olduğu, konuşma kaygılarının konuşmacı psikolojisi puanlarını yordamasına ilişkin kurulan modelin ise anlamlı olmadığı görülmüştür