Pre-and In-Service Teachers’ Understandings of Atmosphere-related Environmental Issues: The Effects of Major and Gender


Kahraman S.

Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.193-210, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma kavram yanılgısına sahip olanlar ile bilgisiz olan cevaplayıcıları birbirinden ayırt etme
potansiyeline sahip üç aşamalı bir tanılayıcı test kullanarak öğretmenlerin ve öğretmen

adaylarının sera etkisi, küresel ısınma, ozon tabakası incelmesi v
e asit yağmuru anlamalarını
branş ve cinsiyet değişkenleri açısından araştırmayı amaçlamıştır. Tarama yönteminin

kullanıldığı bu araştırmanın verileri “Atmosfer ile İlgili Çevre Problemleri Tanılayıcı Testi”

kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklem
i 987 katılımcıdan (634 öğretmen adayı ve 353
öğretmen) oluşmaktadır. Veriler üç
-yönlü ANOVA kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları
erkeklerin test puan ortalamasının kadınlarınkinden yüksek olmasına rağmen aradaki farkın

istatistiksel olarak anl
amlı olmadığını göstermiştir. Bununla birlikte, fen ve sosyal bilgiler
öğretmenlerinin atmosfer ile ilgili çevre problemleri anlamaları aynı branştaki öğretmen

adaylarında önemli düzeyde yüksek olmasına rağmen sınıf öğretmenliği branşındaki

öğretmenlerin v
e öğretmen adaylarının atmosfer ile ilgili çevre problemleri anlamaları arasında
fark bulunamamıştır
. Ayrıca katılımcıların atmosfer ile ilgili çevre problemleri hakkında bazı
yaygın kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Dahası, hem öğretmen
lerin hem de
öğretmen adaylarının çevre konusunda bilgiye erişmek için Internet ve TV gibi informal bilgi

kaynaklarını, seminer ve kitap bilgi formal bilgi kaynaklarından daha yaygın bir şekilde

kullandıkları saptanmıştır
.

This study aimed to investigate pre- and in-service teachers’ understandings of the greenhouse
effect, global warming, ozone layer depletion, and acid rain in terms of gender and major using a
three-tier diagnostic test which has the potential to differentiate respondents with lack of
knowledge from those with misconceptions. The data of the research in which the survey method
was used were collected using The Atmosphere-related Environmental Problems Diagnostic Test
(AREPDiT).” The sample of the study consisted of 987 respondents (634 pre-service and 353 in-
service teachers). The data were analyzed using a three-way ANOVA. The results revealed that
although males’ AREPDiT mean score was higher than that of their female counterparts, the
difference between them was not statistically significant. Also, science and social studies in-
service teachers’ understandings of atmospheric environmental issues were significantly higher
than that of pre-service teachers with the same majors, while there was no significant difference
between pre- and in-service primary teachers’ understandings of atmosphere-related
environmental issues. It was found that the participants had some common misconceptions about
atmosphere-related environmental issues. Moreover, both pre- and in-service teachers more
commonly use informal sources such as the Internet and TV to access environmental knowledge
than formal ones such as seminars and books.