Sürdürülebilirlik Hedefini Desteklemek İçin Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarına Yönelik Biyoplastik Konulu Deneysel Gösterimli Bir Uygulama


Creative Commons License

Sucuk G., Yalçın F. S.

Lisansüstü Öğretmen Çalışmaları Kongresi (LOCK) , Çanakkale, Türkiye, 9 - 12 Mayıs 2024, ss.183

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.183
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu: Son yıllarda plastik atıkların çevresel etkileri ve sürdürülebilir malzemelerin önemi giderek artmaktadır. Bu bağlamda, biyoplastikler doğal kaynaklardan elde edilen ve biyolojik olarak parçalanabilen plastik alternatiflerdir. Öğretmenler biyoplastiklerin öğrencilere öğretilmesi ve gelecekteki nesillerin sürdürülebilirlik bilincini artırmada kilit bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda, biyoplastikler gibi çevre dostu malzemelerin kullanımı ve çevre eğitimi alanında yapılan çalışmalar önemli hale gelmiştir.

Amaç: Bu çalışma, Fen Bilimleri öğretmen adaylarının, bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek, sürdürülebilirlik konusunda farkındalık yaratmak ve alternatif malzemelerin kullanımının önemini vurgulamak için yapılmıştır.

Yöntem: Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden eylem çalışması kapsamında yürütülmüştür. Çalışma grubu ölçüt örneklem yöntemiyle belirlenmiş, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Marmara Bölgesinde bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde Fen Bilgisi Öğretmenliği programının 2. Sınıfında öğrenim görmekte olan 32 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama süreci öncelikle öğretim elemanından izin alınarak öğretmen adaylarına toplu şekilde ulaşılmış ve eğitim sürecine katılmaları talep edilmiştir. Katılımcılar, haftada 2 teorik ve 2 uygulama saatini kapsayan bir haftalık eğitime tabi tutulmuştur. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası olmak üzere yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.

Proje kapsamında verilen eğitim öncesinde ve sonrasında öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sırasında ilk iki katılımcıya ait görüşme verileri alan eğitimci uzman tarafından incelenmiş, geri kalan katılımcılara ait görüşme verileri ise araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Bu çalışmada öncelikle veriler kodlanıp daha sonra ortaya çıkan kodlar kategoriler altında birleştirilerek çalışmanın bulguları sunulmuştur.

Bulgular ve Sonuç: Proje sonuçları, çevre eğitimi ve yeşil biyoteknolojiye ilişkin farkındalığın artırılması amacıyla gerçekleştirilen uygulamalı etkinliklerin öğretmen adaylarının görüşlerinde olumlu bir etki yarattığını göstermektedir. Öncelikle, öğretmen adaylarının yeşil biyoteknoloji ve biyoplastik konularındaki bilgi düzeylerinin uygulama öncesi sınırlı olduğu ve uygulama sonrasında bu konularda farkındalıklarının arttığı belirlenmiştir. Uygulama sürecinde, öğretmen adaylarının çevre dostu ürünlerin çevre üzerinde, insan sağlığına olan olumlu katkıları ve ekonomiye katkıları konusunda daha bilinçli hale geldikleri gözlemlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının çevre biyoteknolojisi ve biyoplastik hakkındaki bilgi ve görüşlerinin, çevreye dair farkındalıklarının arttığı ve yeşil üretim teknolojileri ve sürdürülebilirlik kavramlarını daha iyi anladıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarının çevre konularına yönelik bilgi düzeylerini artırmak için üniversite laboratuvar derslerinde uygulamalı deneyler ve etkinliklerin daha fazla benimsenmesi ve fen derslerinde kullanılması önerilmektedir

Problem Statement: In recent years, the environmental impacts of plastic waste and the importance of sustainable materials have been increasing. In this context, bioplastics are plastic alternatives that are obtained from natural sources and are biodegradable. Teachers play a key role in teaching students about bioplastics and raising the sustainability awareness of future generations. In this context, the use of environmentally friendly materials such as bioplastics and studies in the field of environmental education have become important. Purpose: This study was conducted to improve the scientific thinking skills of science teacher candidates, to raise awareness about sustainability and to emphasize the importance of the use of alternative materials. Method: The study was conducted within the scope of action study, one of the qualitative research designs. The study group was determined by the criterion sampling method and consisted of 32 teacher candidates studying in the 2nd grade of the Science Teaching program at the Faculty of Education of a state university in the Marmara Region in the spring semester of the 2022-2023 academic year. During the data collection process, first of all, by obtaining permission from the instructor, prospective teachers were contacted collectively and asked to participate in the training process. Participants received a one-week training consisting of 2 theoretical and 2 practice hours per week. Semi-structured interviews were conducted before and after the training. The data obtained from the interviews with teacher candidates before and after the training given within the scope of the project were analyzed using the content analysis method. During the analysis of the data, the interview data of the first two participants were examined by the educator expert, and the interview data of the remaining participants were analyzed by the researcher. In this study, first the data were coded and then the resulting codes were combined under categories and the findings of the study were presented. Findings and Conclusion: The project results show that the practical activities carried out to raise awareness about environmental education and green biotechnology had a positive impact on the opinions of teacher candidates. First of all, it was determined that the pre-service teachers' knowledge of green biotechnology and bioplastics was limited before the application, and their awareness of these issues increased after the application. During the application process, it was observed that teacher candidates became more conscious about the positive contributions of environmentally friendly products to the environment, human health, and their contribution to the economy. As a result of the research, it was seen that teacher candidates' knowledge and opinions about environmental biotechnology and bioplastics, their environmental awareness increased and they better understood the concepts of green production technologies and sustainability. In order to increase the knowledge of teacher candidates on environmental issues, it is recommended that applied experiments and activities be adopted more in university laboratory courses and used in science courses.