9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, Bursa, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2025, (Özet Bildiri)
Bu araştırma, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin eğitimde oyunlaştırma uygulamalarına ilişkin algı, deneyim ve değerlendirmelerini karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma deseninde yürütülen bu çalışmada, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile Çanakkale ilinde görev yapan 15 okul öncesi ve 15 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 30 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleriyle değerlendirilmiş, analiz sürecinde kullanılan temalar, mevcut alan yazın doğrultusunda önceden belirlenen kuramsal çerçeveye dayalı olarak yapılandırılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin oyunlaştırmayı yalnızca eğlenceli bir etkinlik değil; öğrencilerin bilişsel, sosyal ve duyuşsal gelişimlerini destekleyen pedagojik bir strateji olarak gördüklerini ortaya koymuştur. Katılımcılar; görev kartları, rozetler, hikâyeleştirme ve skor tabloları gibi öğelerin öğrencilerin dikkat süresini artırdığını, içsel motivasyonlarını desteklediğini ve öğrenmeye yönelik gönüllü katılımı teşvik ettiğini belirtmiştir. Araştırma, yaş gruplarına göre oyunlaştırma stratejilerinde belirgin farklılıklar olduğunu göstermiştir. Okul öncesi öğretmenleri daha çok dramatik ve duyusal etkinliklere; sınıf öğretmenleri ise dijital araçlar ve görev temelli yapılandırmalara yönelmiştir. Ayrıca öğretmenler, oyunlaştırmanın etkili olabilmesi için teknolojik altyapı, öğretmen eğitimi ve pedagojik uyumun kritik olduğunu vurgulamıştır. Bu araştırma, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin oyunlaştırma uygulamalarına ilişkin algılarını karşılaştırmalı biçimde ele alarak, farklı yaş gruplarına yönelik pedagojik uygulamalara ışık tutmaktadır. Alanyazında
This research aims to comparatively examine preschool and primary school teachers’ perceptions, experiences, and evaluations regarding the use of gamification in education. Conducted within a qualitative research design, the study collected data through semi-structured interviews with a total of 30 teacher ,15 preschool teachers and 15 primary school teachers—working in Çanakkale. The data were analyzed using descriptive analysis and content analysis. The themes used in the analysis were structured based on a theoretically grounded framework determined in line with the existing literature. The findings reveal that teachers view gamification not merely as a fun activity but as a pedagogical strategy that supports students’ cognitive, social, and affective development. Participants reported that elements such as task cards, badges, storytelling, and leaderboards enhance students’ attention span, bolster their intrinsic motivation, and encourage voluntary engagement in learning. The study also showed notable differences in gamification strategies by age group: preschool teachers tended to favor dramatic and sensory activities, while primary school teachers leaned toward digital tools and task-based structures. In addition, teachers emphasized that technological infrastructure, teacher training, and pedagogical alignment are critical for the effective implementation of gamification.By comparatively addressing preschool and primary school teachers’ perceptions of gamification practices, this research sheds light on pedagogical applications tailored to different age groups. Such comparative qualitative studies still limited in the literature fill an important gap in understanding how gamification is shaped by developmental level. Based on teacher perspectives, the findings offer valuable theoretical and practical contributions to the effective use of gamification in education.