Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Afete Direnç Düzeyleri ve İlişkili Faktörler


ÖZTÜRK G., Karayılanoğlu B., Aygün D. D.

Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.3, ss.911-925, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.47613/reflektif.2025.249
  • Dergi Adı: Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.911-925
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Afet dirençliliği, bireylerin, toplulukların ve sistemlerin afet öncesinde, sırasında ve sonrasında yaşanan olumsuzluklarla baş edebilme, bu etkileri azaltabilme ve toparlanabilme kapasitesidir. Bireysel afete dirençlilik ise bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal kaynaklarını kullanarak afetlere hazırlıklı olma, afet anında uygun kararlar verebilme ve sonrasında uyum sağlayabilme yeteneğini ifade eder. Bu kavram, afet risklerinin azaltılmasında birey düzeyinde önemli bir değişken olarak değerlendirilmektedir. Mevcut çalışma bir üniversitede okuyan öğrencilerin bireysel afete direnç düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Kesitsel türde olan çalışmaya bir Üniversitede okuyan 400 öğrenci dahil edildi. Verilerin toplanmasında kullanılan anket formunun içeriğinde öğrencilerin bazı tanımlayıcı özelliklerini sorgulayan sorular ve Bireysel Afete Direnç Ölçeği (BADÖ) yer aldı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra lineer regresyon analizi kullanıldı. Sonuç olarak bu çalışma, üniversite öğrencilerinin bireysel afete direnç düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğunu gösterdi. Ayrıca düzenli fiziksel aktivite yapanların, afete hazırlık planı hakkında bilgi sahibi olanların ve yaşanılan yerde deprem sonrası buluşma yeri belirleyenlerin bireysel afete dirençlilikleri daha yüksek; tanı konulmuş fiziksel hastalığı olanların bireysel afete dirençlilikleri daha düşük olduğu görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin eğitim müfredatlarına afet eğitimi ile ilgili derslerin konulması öğrencilerin bireysel afete dirençliliklerinin artırılmasına katkı sağlayabilir.
The study was conducted to determine the individual disaster resistance levels and related factors of students studying at a university. 400 students studying at a university were included in the cross-sectional study. The questionnaire form used to collect the data included questions questioning some descriptive characteristics of the students and the Individual Disaster Resilience Scale (IDS). In addition to descriptive statistics, linear regression analysis was used to evaluate the data. As a result, this study showed that the individual disaster resistance levels of university students were above average. In addition, those who engaged in regular physical activity, had information about the disaster preparedness plan, and determined a meeting place after the earthquake in their locality had higher individual disaster resistance; those with diagnosed physical illnesses had lower individual disaster resistance. Including courses on disaster education in the curriculum of university students may contribute to increasing the individual disaster resistance of students