Selcuk Dental Journal, no.9, pp.173-181, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Background: The educational process in all universities has been
strongly affected by the SARS-CoV-2 (COVID-19) epidemic. In line
with the measures to prevent the spread of the virus, the ongoing
courses at Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Dentistry
were transferred from face-to-face education to the online distance
education method in the spring term of 2020. The aim of this study
is to evaluate the satisfaction of students about the emergency
distance education method.
Methods: 1st, 2nd and 3rd grade students filled out an online
questionnaire examining the used materials and communication
tools, teacher-student interaction, environment design, attitudes
towards e-course, the content of the course and the teaching
process in January 2021, 2 semesters after the implementation of
the distance education method. Data were evaluated with
descriptive statistics. Chi-square and Fisher Exact tests were used
for comparisons between classes and genders. The statistical
significance limit was set as 0.05.
Results: A total of 189 students (116 female, 73 male students)
participated in the survey. It was observed that 45.9 % of all
students participating in the survey were not satisfied with distance
education, and 65.07 % of them had less motivation to learn in
distance education compared to traditional education. It was
observed that the teacher-student interaction of the first grade
students was lower than the 2nd and 3rd grade students (p<0.05).
Conclusion: It is thought that distance education methods should
be developed in the light of the data of the study carried out on
students.
KEYWORDS
Dental education, distance education, SARS-CoV-2, e-learning
Amaç: Dünya çapındaki tüm üniversitelerde eğitim süreci
SARS-CoV-2 (COVID-19) salgınından güçlü bir şekilde
etkilenmiştir. Virüsün yayılımını önleme tedbirleri doğrultusunda
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi’
nde de devam etmekte olan dersler yüz yüze eğitimden 2020
bahar döneminde acilen çevrim içi ortamda sağlanan uzaktan
eğitim metoduna aktarılmıştır. Bu çalışmanın amacı, diş
hekimliği öğrencilerinin acil uzaktan eğitim metodu hakkındaki
memnuniyetlerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Uzaktan eğitim metodu uygulandıktan 2
dönem sonra Ocak 2021 tarihinde 1., 2. ve 3. sınıftaki
öğrencilerden kullanılan materyaller ve iletişim araçlarını,
öğretmen-öğrenci etkileşimini, ortam tasarımını, e-derse
yönelik tutumlarını, dersin içeriği ve öğretim sürecini inceleyen
çevrim içi bir anket doldurmaları istendi. Veriler, tanımlayıcı
istatistikler ile değerlendirildi. Sınıflar ve cinsiyetler arası
karşılaştırmalar için Ki-kare ve Fisher Exact testleri kullanıldı.
İstatistiksel anlamlılık sınırı 0,05 olarak belirlendi.
Bulgular: Ankete toplamda 189 öğrenci (116 kadın, 73 erkek
öğrenci) katıldı. Ankete katılan tüm öğrencilerin % 45.9’ unun
uzaktan eğitimden memnun olmadıkları, % 65.07’ sinin de
uzaktan eğitimdeki öğrenme motivasyonlarının geleneksel
eğitime göre daha az olduğu gözlemlendi. Birinci sınıftaki
öğrencilerin, öğretmen-öğrenci etkileşiminin 2. ve 3. sınıflara
oranla daha düşük olduğu görüldü (p<0.05).
Sonuç: Ağırlıklı olarak teorik eğitimi ve klinik öncesi uygulama
eğitimini uzaktan öğrenme ile alan öğrenciler üzerinde
yürütülen çalışmanın verileri ışığında uzaktan eğitim
metotlarının geliştirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
ANAHTAR KELİMELER
Diş Hekimliği Eğitimi, Uzaktan Eğitim, SARS-Cov-2, E-
Öğrenme