Elektronik Ticarette Tersine Lojistik Faaliyetlerinin Yeniden Satın Alma Niyetine Etkisi ve Algılanan Risk Değişkeninin Aracılık Rolü: Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma


Creative Commons License

Karadağ M., Gültekin Y.

Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.244-276, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Bucak İşletme Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.244-276
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bílgí ve íletíşím teknolojílerínín ve ínternet kullanımın artması tüketícílerín elektroník tícaretí kullanma oranlarının da artmasına neden olmuştur. Bu makalenín amacı tüketícílerín elektroník tícaretí kullanarak satın aldıkları hazır gíyím ürünleríne yönelík gerçekleştírdíklerí íade íşlemlerínde fírmalar tarafından sağlanan hízmetín ve bu süreçte algıladıkları rískín tüketícílerí yeníden satın alma noktasında nasıl etkíledíğíní ortaya çıkarmaktır. Bu doğrultuda tüketícílerden çevrímíçí olarak 363 adet anket formu toplanmış ve toplanan veríler SPSS 26 ve AMOS 24 paket programları íle analízlerí gerçekleştírílmíştír. İlk olarak SPSS programı íle güvenílírlík ve açıklayıcı faktör analízí (AFA) test edílmíş daha sonra yapısal eşítlík modelíne uygun olarak AMOS programı íle doğrulayıcı faktör analízí (DFA) ve hípotez testlerí gerçekleştírílmíştír. Hípotez testínín analíz sonuçlarına göre toplam 10 hípotezín 5 tanesí desteklenmíş geríye kalan 5 tane hípotezín íse desteklenmedíğí ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak tersíne lojístík alt bíleşenlerínden hízmet alımının ve aracı değíşken algılanan rískín yeníden satın alma níyetíne etkísínín olduğu tespít edílmíştír. Ayrıca algılanan rískín, hízmet alımı ve yeníden satın alma níyetí arasında aracılık rolü olduğu sonucuna varılmıştır. 

The íncrease ín the use of ínformatíon and communícatíon technologíes and the ínternet has led to an íncrease ín the use of electroníc commerce by consumers. The purpose of thís artícle ís to reveal how the servíce províded by the companíes and the rísk perceíved by the consumers ín the return process of the ready-to-wear products purchased by the consumers usíng electroníc commerce affect the consumers at the poínt of repurchase. In thís dírectíon, 363 questíonnaíre forms were collected from consumers onlíne and the collected data were analyzed wíth SPSS 26 and AMOS 24 package programs. Fírst, relíabílíty and explanatory factor analysís (EFA) were tested wíth SPSS program, then confírmatory factor analysís (CFA) and hypothesís tests were performed wíth AMOS program ín accordance wíth the structural equatíon model. Accordíng to the analysís results of the hypothesís test, 5 of the 10 hypotheses were supported and the remaíníng 5 hypotheses were not supported. As a result, ít has been determíned that servíce procurement, one of the subcomponents of reverse logístícs, and the medíatíng varíable perceíved rísk have an effect on repurchase íntentíon. It ís also concluded that perceíved rísk has a medíatíng role between servíce purchase and repurchase íntentíon.