Dijital Haber Sunumuna Tasarımsal Yaklaşım


Creative Commons License

Mayda M.

İLETİŞİM BİLİMİ ARAŞTIRMALARI II, ESMERAY KARATAŞ, Editör, HİPERYAYIN, İstanbul, ss.354-375, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: HİPERYAYIN
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.354-375
  • Editörler: ESMERAY KARATAŞ, Editör
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijitalleşmeye bağlı olarak medyada meydana gelen değişimler aynı
zamanda görsel kültürün dönüşümüne de katkı sağlamaktadır.
Özellikle dijital içeriklerin görsellik üzerinden üretilmesi ve tüketilmesi tasarım disiplininin dijital medya üzerindeki etkisinin irdelenmesini gerekli kılmaktadır. Dijital habercilik alanında ise özellikle
dijital platformlar üzerinden etkileşime sokulan haberler üzerinde
tasarımın ne kadar etkili olduğu bu araştırmanın ana konusunu
oluşturmaktadır. Çalışmada ayrıca dijital haber platformlarının
tasarım ile girdiği etkileşimin boyutları tasarımsal bakış açısı ile incelenerek, günümüzde dijital haberciliği dönüştüren platformların
tasarım ile ilişkisi analiz edilmeye çalışılmıştır.
Dijital haber platformları dijital medya alanında önemli bir yer
tutmaktadır. Bu platformlar özellikle günümüz haberciliğinin dö-
nüşümüne zemin hazırlamaktadır. Haberin üretilmesinden, tüketilmesine, haberin etki gücünün derinleşmesinden haberin bir meta
olarak kullanılmasına kadar bu dijital platformlar önemli görevler
üstlenmektedir. Bu platformların haber üzerinde bu kadar etkili
olmalarının sebeplerinden biriside tasarımdır. Dijital görsel kültü-
ründe etkisi ile tasarımın bu anlamda platformlar üzerinden haberi
daha etki hale getirerek, dijital etkileşim içerisinde haberin konumunun güçlenmesine katkı sağlamaktadır. Bu çerçeve bu çalışmada betimsel araştırma yöntemi ile dijital haber platformlarına tasarımsal
bir bakış açısıyla yaklaşılarak, platformların habercilik açısından
tasarımsal analizi yapılmıştır. Buna bağlı olarak elde edilen veriler
doğrultusunda konu ile ilgili üç başlıkta tasarımın dijital haber sunumuna etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda tasarımın dijital haber
üretimine ve tüketimine olan etkisi ile dijital habercilik alanına olan
sektörel etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak elde edilen veriler doğrultusunda dijital habercilik ve tasarım etkileşimi konusunda geleceğe yönelik öngörü ve önerilerde bulunulmuştur.