Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.14, no.2, pp.1155-1174, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Mathematics education is constantly changing and developing under the influence of
innovations in science and technology. In terms of how mathematics can be taught to students, the
importance of conceptual and procedural knowledge comes to the fore. In this study, it is aimed to
investigate the theses on conceptual and procedural knowledge in mathematics education in Turkey.
For this purpose, descriptive survey model was used. The National Thesis Center database of the
Presidency of the Council of Higher Education was searched using keywords and 26 theses were
included in the study. The data obtained from the analyzed theses using content analysis were
transferred to tables, expressed as frequency and interpreted. It was observed that the theses on
conceptual and procedural knowledge in mathematics education were handled intermittently since
2000. It is noteworthy that most of them were written as master's theses in 2019 and there were
only 4 doctoral theses. In addition, it was determined that the research topics of the theses were
mostly about algebra. Since only theses in Turkey were addressed in this study, it may be
recommended to conduct a content analysis of the studies conducted in the relevant field in Turkey
or abroad
Matematik eğitimi, bilimde ve teknolojide gerçekleşen yeniliklerin etkisiyle devamlı değişim
göstererek gelişmektedir. Öğrencilere matematiğin nasıl öğretilebileceği konusunda ise kavramsal ve
işlemsel bilginin önemi ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de matematik eğitiminde
kavramsal ve işlemsel bilginin ele alındığı tezlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen amaç
doğrultusunda betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Tarama, Yüksek Öğretim Kurumu Başkanlığı
Ulusal Tez Merkezi veri tabanında anahtar sözcükler kullanılarak yapılmış ve 26 tez inceleme
kapsamına alınmıştır. Bu tezler içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen veriler tablolara
aktarılıp, frekans olarak ifade edilerek yorumlanmıştır. Matematik eğitiminde kavramsal ve işlemsel
bilginin konu alındığı tezlerin 2000 yılından itibaren aralıklı olacak şekilde ele alındığı görülmüştür. En
çok 2019 yılında yüksek lisans tezi olarak yazıldığı, sadece 4 tane doktora tezinin olması dikkat
çekmektedir. Ayrıca yazılan tezlerin araştırma konularının en fazla cebir konusuna yönelik olduğu
tespit edilmiştir. Bu araştırmada sadece Türkiye’deki tezler ele alındığı için, ilgili alanda yurt içinde
veya yurtdışında yapılmış olan araştırmaların da içerik analizi yöntemiyle incelenmesi önerilebilir.