Amerikalı Besteci Jeff Manookian'ın Gençlik Orkestraları için Düzenlemelerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Çokamay B.

13. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023, ss.23-24

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.23-24
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Profesyonel müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı eğitimi önemli bir yere sahiptir. Öğrencinin çalgı çalma davranışı sergilediği çalgı eğitiminin yanı sıra birlikte çalma eğitimi de bu eğitimin bir parçasıdır. Orkestra, Birlikte Çalma, Birlikte Seslendirme, Toplu İcra, Toplu Müzik, Oda Müziği gibi farklı adlandırmalarla programda yerini alan bu dersin içeriği ile ilgili oldukça kısıtlı repertuar vardır. İçeriğini sorumlu öğretmenin şekillendirdiği bu derste genel olarak yaylı çalgılar repertuarına ait küçük formda eserler ve türkü düzenlemeleri çalınmaktadır. Dersin özü gereği klasik batı müziğine ait repertuar, çalgı eksikliğinden ya da icra açısından bazı güçlükler sebebiyle çalınamamaktadır. Doğal olarak çalgı eğitimiyle eşgüdümlü gitmesi gereken birlikte çalma dersi içerik anlamında yetersiz kalmaktadır. Amerikalı besteci Jeff Manookian’ın klasik batı müziği repertuarına ait eserleri yaylı çalgılar orkestrası için düzenlemiş olması bu alanda yapılan çalışmaların başında gelmektedir. Besteci, senfoni ve opera türündeki eserleri, yaylı çalgılar orkestrası için hem kolay tonalitelerde düzenlemiş hem de sade bir orkestrasyon kullanmıştır. Böylece öğrencinin, çalgı eğitimiyle eşgüdümlü olarak batı müziği eserlerini, orkestra üyesi olarak çalarak daha yakından tanıma ve inceleme imkânına kavuşacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, Jeff Manookian’ın batı müziğine ait eserlerin yaylı çalgılar orkestrası için düzenlemeleri içerik bakımından incelenmiş, yer alan eserler tanımlanmıştır. İncelemede ortaya çıkan bulguların çalgı ve birlikte çalma eğitimindeki yeri ayrıca irdelenerek sonuçlar paylaşılmıştır. Çalışmanın, ülkemizdeki gençlik orkestralarının repertuarının geliştirilmesi yolunda bir model olabileceği ve bu alanda çalışmalar yapan besteci ve orkestra şeflerine kılavuzluk edebileceği değerlendirilmektedir.

Instrument training has an important place in professional music education institutions. In addition to instrument education in which the student exhibits instrument playing behavior, playing together is also a part of this education. There is a very limited repertoire related to the content of this course, which takes its place in the program with different names such as Orchestra, Playing Together, Playing Together, Collective Performance, Collective Music, Chamber Music. In this course, the content of which is shaped by the teacher in charge, small form works and folk song arrangements belonging to the repertoire of string instruments are generally played. Due to the essence of the course, the repertoire of classical western music cannot be played due to the lack of instruments or some difficulties in terms of performance. Naturally, playing together, which should be coordinated with instrument training, is insufficient in terms of content. American composer Jeff Manookian's arrangement of works from the classical western music repertoire for string orchestra is one of the leading studies in this field. Manookian arranged symphonic and operatic works for string orchestra in easy tonalities and used a simple orchestration. Thus, it is thought that the student will have the opportunity to get to know and examine western music works more closely by playing as an orchestra member in coordination with instrument training. In this study, Jeff Manookian's arrangements of western music works for string orchestra were analyzed in terms of content and the works included were defined. The place of the findings of the analysis in instrument and ensemble playing education is also examined and the results are shared. It is considered that the study can be a model for the development of the repertoire of youth orchestras in our country and can guide composers and conductors working in this field.