Destinasyon Antropomorfizmi: Çanakkale İlinin Destinasyon Cinsiyeti Üzerine NitelBir Araştırma


Creative Commons License

Büyük Ö., Güler M. E.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.9, no.4, pp.2503-2524, 2021 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Anthropomorphism practices are among the strategies that can be used to create highly competitive destination brand personalities in the tourism sector. Destination gender is a fairly new and original field of study that can be evaluated on an anthropomorphic basis in tourism. This research has the feature of making an important contribution to the national literature in the field of tourism. The application part of the study was carried out online with 793 participants without geographical limitation, and it was done with the help of a questionnaire that asked open-ended questions reflecting their perceptions, thoughts and feelings about the city, as well as what their gender would be if Çanakkale was a living creature. According to the results, it was revealed that the gender of the city is female and the dominant color is blue. It has been determined that the most important determining features are peaceful, happy, arousing love, longing and courageous.

Antropomorfizm uygulamaları, turizm sektöründe rekabet gücü yüksek destinasyon marka kişilikleri oluşturmak için kullanılabilecek stratejiler arasında yer almaktadır. Destinasyon cinsiyeti, turizmde Antropomorfik açıdan değerlendirilebilecek oldukça yeni ve orijinal bir çalışma alanıdır. Bu araştırma, ilgili konuyu ele alması açısından, turizm alanında ulusal literatüre önemli bir katkı yapma özelliği taşımaktadır. Çalışmanın uygulama kısmı, online olarak coğrafi sınırlama getirilmeksizin, 793 katılımcı aracılığı ile gerçekleştirilmiş ve katılımcılara Çanakkale ilinin canlı bir varlık olması halinde cinsiyetinin ne olabileceğinin yanı sıra kent ile ilgili algı, düşünce ve duygularını yansıtan açık uçlu soruların yöneltildiği bir soru formu yardımı ile yapılmıştır. Sonuçlara göre kentin cinsiyetinin dişi, hâkim renginin ise mavi olduğu ortaya çıkmıştır. Kentin, belirleyici ve en önemli özellikleri ise: huzur verici, mutlu eden, sevgi uyandıran, özlenen ve cesur olarak belirlenmiştir.