Erken Çocukluk Döneminde Üstün Yetenekliler ile İlgili Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi


Creative Commons License

Yılmaz E.

Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.1-16, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma 1988-2016 yılları arasında erken çocukluk döneminde üstün yetenekli bireyler ile ilgili Türkiye‟de yapılmış çalışmaları incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmalara EBSCO, ERIC ve SAGE ile Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi‟nin http://tez.yok.gov.tr ve http://ulakbim.gov.tr veri tabanlarında yapılan elektronik taramalar sonucunda ulaşılmıştır. Verilerin toplanması işlemi sonucunda beş tez çalışmasına ve 13 makaleye ulaşılmıştır. Erken çocukluk döneminde üstün yetenekli bireyler ile ilgili sınırlı sayıda çalışmaya ulaşılmıştır. Genel olarak çalışmalar; erken çocukluk döneminde üstün yetenekli çocuklar ile ilgili mevcut durumu ortaya koyan ve erken çocukluk döneminde üstün yetenekli çocukları belirleme, uygun değerlendirme ölçeği geliştirmeye yönelik çalışmalardır. Verilen eğitimin etkililiği ve/veya verimliliği ile ilgili çalışmalara rastlanmamıştır. Erken çocukluk döneminde tanılanan üstün yetenekli bireylerin bu dönemde eğitim almaya başlamasıyla; okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kademelerindeki etkililik ve verimlilik çalışmalarının yapılıp; boylamsal çalışmalar gerçekleştirilebilir. Ayrıca bu çalışma erken çocukluk döneminde üstün yetenekli bireyler ile ilgili Türkiye‟deki durumu ortaya koyması açısından önemlidir. Mevcut durumun ortaya konulması ile bu alanda çalışılacak bilimsel araştırmalara fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Eğitim politikaları üretmede mevcut durumdan yola çıkarak yeni uygulamalara fikir vereceği düşünülmektedir.