Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.9, no.16, pp.68-82, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The spontaneous occurrences that do not cause any harm in nature, the destruction of natural
areas by humans and the rapid increase of the population and its uncontrolled spread on the earth
have led to the emergence of the concept of disaster. Knowledge and education are undoubtedly
the leading biggest practices of human beings against the harms of disasters. Universities are the
leading places that can provide the highest level of education in disaster training. With the study
conducted, it was aimed to measure how ready the academic and administrative personnel in the
university are for a disaster and to test their preparations for disaster management. The
participants of the research consisted of the academic and administrative personnel working at
university. In the research, the number of participants was 1693. Considering the participation, 68
percent of the population was reached. 86% of the participants consisted of academic personnel,
and 14% were comprised of administrative personnel. It was revealed that the level of knowledge
of preparedness and behavioral levels of the administrative personnel were determined to be
higher than those of the academic personnel, and no difference was found in their levels of
attitude. It was discovered that there was an increase in the level of knowledge about preparedness
for disasters as the ages of the personnel increased, and the received disaster training was found
to be one of the causes of this increase.
Doğada kendiliğinden olan ve herhangi bir zarara yol açmayan olaylar; insanların doğal alanları
tahrip etmesi, nüfusun hızla artarak yeryüzünde kontrolsüzce yayılmaları afet kavramının
oluşmasına sebebiyet vermiştir. Afetlerin zararlarına karşı insanoğlunun en büyük uygulamalarının
başında ise hiç şüphesiz bilgi birikimi ve eğitim gelmektedir. Afet eğitimi konusunda en üst düzey
eğitimi verebilecek yerlerin başında üniversiteler gelmektedir. Gerçekleştirilen bu çalışma ile
üniversite bünyesinde görevli akademik ve idari personelin afete ne denli hazır olduklarını ölçmek,
afet yönetimi konusuna hazırlıkları sınanmak istenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını üniversitede
görevli akademik ve idari personel oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 1693 kişi katılmıştır.
Katılıma göre evrenin yaklaşık % 68‘ine (Evren=2491) ulaşılmıştır. Katılımcıların yaklaşık %86’sı
akademik, %14’ü idari personelden oluşmaktadır. Gerçekleştirilen bu çalışmanın sonucunda;
üniversite de görevli akademik ve idari personelin afetlere hazırlık bilgi düzeyinin orta seviyede
oldukları sonucuna ulaşılmıştır. İdari personelin hazırlık bilgi düzeyi ile davranış düzeyi akademik
personellerin bilgi ve davranış düzeylerinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmış olup tutum
seviyelerinde herhangi bir farklılık tespit edilmemiştir. Personelin yaş seviyesi arttıkça afetlere
hazırlık bilgi seviyesinde bir artışın olduğu ve bu artışın sebeplerinden birinin alınan afet eğitimi
olduğu tespit edilmiştir.