Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ölçme Ve Değerlendirme Yeterlik Algılarının İncelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurdan YAYKIN

Eş Danışman: Nurdan Yaykın

Danışman: Cevdet Cengiz

Özet:

Bu çalışmada beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin genel yeterlilik, özel yeterlik ve alternatif ölçme değerlendirme yeterlik algılarını incelemek ve farklı değişkenlere göre bu algıların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi kesitsel tarama deseni olarak belirlenmiştir. Çalışmanın araştırma grubunu, yedi ayrı bölgeden rasgele yöntemle belirlenmiş 15 il’ de çalışan beden eğitimi öğretmeni (221 kadın, 493 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, “Öğretmenler için Ölçme ve Değerlendirme Genel Yeterlik Algısı Ölçeği (ÖDGYA)”,“Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersi için Ölçme ve Değerlendirme Yeterlik Algı Ölçeği (BEDÖDYA)”, “Beden Eğitimi Öğretmenleri için Alternatif Ölçme Değerlendirmeye ilişkin Algı Ölçeği (AÖDYA)” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistik, Çok Yönlü Varyans Analizi (MANOVA) ve parametrik olmayan Pearson Ki-Kare analizi kullanılmıştır. Betimleyici istatistik sonuçlarına göre beden eğitimi öğretmenleri ÖDGYA ( =3,73±,66), BEDÖDYA ( =4,00±,63), AÖDYA ( =5,29±,76) yeterlikleri ortalama ve standart sapma puanlarına sahip oldukları belirlenmiştir. MANOVA sonuçlarına göre yaş (Pillai's trace=0,29, F(111,1) =1,39, p<0,05, η2=0,09) ve çalışılan okul türünün (Pillai's trace=0,03, F(6,954) =2,61, p<0,05, η2=0,01) ÖDGYA, BEDÖDYA, AÖDYA düzeylerinde anlamlı farklılık saptanmıştır (p>0,05). Pearson Ki-Kare tesit analizi sonucunda ÖDGYA χ²(n=714)=325,54, BEDÖDYA χ²(n=714)=481,71 ve AÖDYA χ²(n=714)=541,98 düzeyleri ile çalıştıkları hizmet yılına göre istatiksel olarak anlamlı farklılık gözlenmiştir (p<0,05). Elde edilen bulgulardan hareketle beden eğitimi öğretmenleri kendilerini ÖDGYA orta düzeyde yeterli, BEDÖDYA yeterli düzeyde, AÖDYA olumlu yönde yeterli görmüşlerdir. Hizmet yılı, yaş ve okul türü değişkenlerinin ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algısı, beden eğitimi dersi için ölçme değerlendirme yeterlik algısı ve alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin algı düzeyini etkilediği görülmüştür.