Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH ÖZGEN

Danışman: Özhan Bavlı

Özet:

Bu çalışmada, spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile kişilik ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Terzioğlu Kampüsündeki, 11 fakülte ve 2 yüksekokuldan toplam 527 öğrencinin gönüllü katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, Young (1996) tarafından geliştirilen 20 soruluk internet bağımlılık ölçeği ile Eysenck ve Barrett (1985) tarafından geliştirilen 24 soruluk Eysenck kişilik envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada üniversite öğrencilerinin internet bağımlılık puanları 26,85±14,41 olarak bulunmuş, öğrencilerin % 94’ü ortalama internet kullanıcısı olarak tespit edilmiştir. Katılımcılar internete en çok cep telefonu (% 58) ile bağlandıkları, haftada 5,8±1,8 gün; günde ortalama 4,7±3 saat internette çevrimiçi oldukları, en çok sosyal paylaşım ve chat (% 30) siteleri kullandıkları bulunmuştur. İnternet bağımlılığının birimlere göre istatistiksel olarak farklılaştığı tespit edilmiştir (p<0,05). Buna göre beden eğitimi ve spor yüksekokulunun internet bağımlılığı puanı fen edebiyat fakültesi, sağlık yüksekokulu ve ilahiyat fakültesinden istatistiksel olarak yüksek bulunmuştur (p<0,05). İnternet bağımlılığı cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmakla birlikte erkeklerde kullanım oranı kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Lisanslı sporcu olma durumu ile internet bağımlılığı arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0,05). İnternet bağımlılığı ile kişilik tipleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,01). Yalan (r=-,298) alt boyutuyla internet bağımlılığı arasında negatif yönde ancak düşük bir korelasyon olduğu bulunmuştur. Buna karşın psikotizm (r=,216) ve nörotizm (r=,205) alt boyutları ile internet bağımlılığı arasında pozitif yönde ancak düşük bir korelasyon olduğu bulunmuştur (p<0,01). Çalışma sonucunda katılımcıların normal düzeyde internet kullanıcısı olduğu ve bu durumun korunması için öğrencileri rekreasyonel aktivitelere yönlendirmenin faydalı olabileceği söylenebilir.