Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Belemir Özeş Akpınar
Danışman: Fehime Sevil Yalçın
Özet:
Çevresel vatandaş davranışlarının bireylere kazandırılması, çevresel sorunların çözümünde en etkili yoldur. Öğrencilere erken yaşlarda etkinlik temelli eğitim verilmesi çevreye yönelik sorumlu davranışların kazandırılması etkinliğini arttırmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, 5. ,6. ve 7.sınıf öğrencilerinin, uygulamalı çevre etkinliklerinin çevresel vatandaşlık düzeylerine etkisini araştırmaktır. Araştırma örneklemi 2022-2023 eğitim öğretim yılında Marmara bölgesinde bulunan bir ilde MEB’e bağlı özel bir okulda öğrenim gören 5., 6. ve 7.sınıf öğrencilerinin olduğu toplam 76 öğrenciden oluşturmaktadır. Öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan 10 adet çevre konulu etkinlik uygulanmıştır. Araştırmada hem nitel hem de nicel yöntemlerden oluşan karma bir araştırma yönteminden birleştirme (çeşitleme) kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında Özden ve Öztürk (2019) tarafından geliştirilen Çevresel Sorumlu Vatandaş Davranışları Ölçeği ile Çermik ve Akçay (2020) tarafından geliştirilen Çevresel Vatandaşlık Bilgi Testi uygulanmıştır. Araştırmada nitel veri toplama araçlarından görüşme tekniği kullanılmış, toplanan veriler ile çözümlenmiştir. Sonuçlara bakıldığında, çevre etkinliklerinin çevresel vatandaşlık eğitiminde etkili olduğunu göstermiş, öğrencilerin çevre vatandaşlığını, bireyin çevre sorunlarına karşı duyarlı olması ve bu sorunları çözmek için çevre dostu davranışlar benimsemesi olarak algıladıkları belirlenmiştir. Araştırmada uygulanan hem nicel hem nitel verilere bakıldığında çevre eğitiminin sadece çevre temizliği ve doğayı koruma gibi basit uygulamalarla sınırlı kalmaması gerektiğini, aksine, öğrencilerin çevresel kavramlar ve bilgi düzeylerinin artırılması gerektiği gözlenmektedir.