Üstün Yetenekli Yetişkinlerde Başarı Algısı: Nitel Bir Çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saliha Demir

Danışman: Defne Yılmaz

Özet:

Bu araştırmada, üstün yetenekli yetişkinlerde başarı algılarının geçmiş yaşantılarıyla ilişkisinin bağlantısı araştırılmıştır. Temel nitel araştırma yöntemi benimsenen bu çalışmada derinlemesine bilgilere ulaşılmıştır. Veri toplama sürecinde, katılımcıların kişisel bilgilerini toplamak amacıyla ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve görüşmeler için araştırmacının hazırladığı ‘‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu’’ kullanılmıştır. Üç kadın ve dört erkek olmak üzere, yirmi bir yaş üstü toplam yedi yetişkin ile üç görüşme yapılmıştır. Yapılan ilk görüşme ile katılımcının araştırma için uygunluğu belirlenmiştir; ikincisi görüşmede araştırmanın ana verileri toplamış, üçüncü görüşme ise katılımcıların araştırmayla ilgili olarak yaşamındaki bağlantıları keşfetmesine ve yaşam deneyimlerini anlamlandırmasına yardımcı olmak ve görüşmeler sonrasında oluşabilecek olumsuz etkiyi en aza indirmek için yapılmıştır.

Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve bulgular temalar, kategoriler ve alt kategoriler halinde sunulmuştur. Fleiss Kappa testi ile uzmanlar arası tema uygunluk değerlendirilmesi sağlanmıştır. Görüşmelerde altı tema belirlenmiştir: duygusal- sosyal gelişim (K=,733; p<.001), aile yapısı (K=1.00; p<.001), kişisel başarı algısı (K=1.00; p<.001), üstün yeteneğin gelişimi/yeteneğe uygun gelişim (K=1.00; p<.001), sağlık (K=,798; p<.001) ve üstün yetenekli bireyin gelişimini etkileyen toplumsal faktörler (K=1.00; p=.001).

Araştırma sonucunda üstün yetenekli etiketinin, katılımcıların duygusal sorunlar ve sosyal dışlanma yaşamalarına sebep olduğu, bu durumun başarı algılarını olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Katılımcıların başarı algılarının çocukluktan itibaren geliştiği, zamanla dışsal motivasyonun yerini içsel motivasyona bıraktığı görülmüştür. Üstün yetenekli bireylerin başarıya yönelik yaklaşımlarının sağlıklarını olumsuz etkilediği, genç yetişkinlikte derin yalnızlık ve depresyon gibi sorunlar ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Eğitim yaşamında aile desteğinin önemi ve uygun uzman desteğinin eksikliğinin üstün yeteneğin altında başarıda etken olabileceği araştırmanın göze çarpan bulgularındandır. Toplumsal etkilerin (üstün yeteneğe ilişkin beklentiler, önyargılar vb.) bireylerin üstün yeteneklerinin altında başarı göstermelerinde önemli bir faktör olduğu; bu süreçte toplumun üstün yetenek konusunda bilgilendirilmesi ve eğitim sistemindeki zorlayıcı süreçlerin yeniden yapılandırılmasının gerektiği araştırma sonuçları arasında önemli bulunmuştur.