Branşa özgü beceri öğretiminde sanal gerçeklik uygulamasının etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGETEKİN BURAK GÜNAR

Danışman: Özhan Bavlı

Özet:

Bu çalışmanın amacı saha antrenmanlarına ek olarak gerçekleştirilen sanal gerçeklik (Virtual reality, VR) çalışmalarının basketbola özgü teknik beceri üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmaya 14-16 yaş aralığında daha önce basketbol eğitimi almamış 17 lise öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar Deney Grubu (DG) ve Kontrol Grubu (KG) olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Her iki grup 8 hafta boyunca haftada iki gün 45 dk’lık basketbol saha antrenmanı gerçekleştirirken deney grubuna ayrıca haftada iki gün 15 dk’lık seanslarda sanal gerçeklik basketbol egzersizleri uygulanmıştır. 8 haftalık uygulama süreci öncesinde ve sonrasında gruplara top sürme, slalom, şut ve stop şut testleri uygulanmıştır. Deney grubuna ayrıca 8 hafta sonunda sanal gerçeklik değerlendirme anketi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda KG grup içi ön test-son test karşılaştırmasında anlamlı bir fark saptanmazken DG tekrarlı ölçümlerinde top sürme, slalom ve stop şut testlerinde son test lehine anlamlı fark görülmüştür (p<0,05). Gruplararası tekrarlı ölçüm fark puanlarının karşılaştırmasında ise stop şut testinde DG lehine anlamlı fark görülmüştür (p<0,05). Sonuç olarak 8 haftalık saha antrenmanlarına ek olarak gerçekleştirilen sanal gerçeklik çalışmalarının basketbolda top sürme, slalom ve stop şut becerisi üzerinde etkili olduğu görülmüştür.