Osb’li Çocuklara Yüz İfadelerinden Duyguları Tanıma Becerisi Kazandırmada Eşzamanlı İpucu Yöntemi ile Sunulan Gömülü Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Biruni Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Virdil

Danışman: Sinan Kalkan

Özet:

Otizmli çocuklarda duyguları tanımada yaşadıkları güçlükler pek çok araştırmada

incelenmiş ve yüz ifadelerinden duyguları tanıma yetersizliklere sahip oldukları

görülmüştür (Baron-Cohen, 1991). Otizmli çocukların sosyal yaşamda yaşadıkları

etkili iletişim gerçekleştirememe, karşılıklı sohbet başlatma ve sürdürmede zorluk

yaşama, konuşmaya uygun konular bulamama (Hale ve Tager-Flusberg, 2005),

sosyal ifadeleri anlamama, başkalarının ilgilerini ve sevinçlerini paylaşamama

(Atwood, 2000) gibi sorunların temelinde duyguları tanımadaki yetersizlikler

yatmaktadır. Araştırmada eşzamanlı ipucu yöntemi ile sunulan gömülü öğretim

uygulamalarının, OSB’li çocukların yüz ifadelerinden duygu tanıma becerisini

kazanmalarına, uygulama oturumları sona erdikten sonra kazandıkları bu beceriyi

korumalarına ve farklı materyaller ve farklı ortamlarda bu beceriyi sergileyebilmeleri

üzerine etkililiği incelenmiştir. Bu araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden

katılımcılar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın

bağımlı değişkeni yüz ifadelerinden duygu tanıma becerisidir. Bağımsız değişkeni ise

eşzamanlı ipucu ile sunulan gömülü öğretim uygulamalarıdır. Araştırmaya yaşları 8

olan üç OSB’li çocuk katılmıştır. Araştırmanın her aşamasında gözlemciler arası

güvenilirlik verileri toplanmıştır. Ayrıca, araştırmaya katılan üç OSB’li çocuğun

ebeveynlerinden araştırma hakkındaki görüşlerini öğrenmek amacıyla sosyal geçerlik

verileri toplanmıştır. Araştırmanın sonunda eşzamanlı ipucu işlem süreciyle sunulan

gömülü öğretim yönteminin, OSB’li çocuklara yüz ifadelerinden duygu tanıma

becerisinin kazandırılmasında etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca OSB’li çocuklar

kazandıkları bu beceriyi farklı ortam ve farklı materyaller ile de genelleyebilmiş olup

bu beceriyi öğretim oturumları sona erdikten 7, 14 ve 21 gün sonra da sürdürdükleri

görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Yüz ifadeleri, duygu tanıma, eşzamanlı ipucu ile öğretim, gömülü öğretim.