SOVYET DÖNEMİ AZERBAYCAN RESMİNDE FOLKLOR: Halk Karnaval Kültüründe Şenlikli Biçimler ve İmgeler


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vahid NOVRUZOV

Danışman: Hakan Daloğlu

Özet:

ÖZET

SOVYET DÖNEMİ AZERBAYCAN RESMİNDE FOLKLOR

Halk Karnaval Kültüründe Şenlikli Biçimler ve İmgeler

Vahid NOVRUZOV

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Danışman: Prof. Dr. Hakan DALOĞLU

23/01/2023 / 356

Tezin ana problematiği, Azerbaycan resim sanatını folklor kuramları açısından Sovyet rejiminin tarihsel konumunda değerlendirmekle; folklorik-etnolojik festivallere yönelik baskı politikalarının toplumsal-siyasal-estetik nedenselliklerini belirlemekti. Çarlık Rusya’nın despotik Doğulu, Asyalı ve Moğol-İskandinav mirasına sırt çevirerek politik, kültürel yönünü -Balkanlarda örgütlediği Pan-Slavist doktrinlerle- Batıya döndürdüğünü bulguladık. XIX. yüzyıl Rus devlet-kilisesinin tarihsel-mesihçi misyonu; Bizans teolojik-metafizik ruhaniliğinin Batı rasyonalist modernitesiyle mezcedilmesiydi. Ortodoks III. Roma ütopyasına bağlı Moskova devlet jeopolitiği; ulusal dilin Rusça ve Rus kimliğinin ön plana çıkarılmasıydı. 1917 Devrimi ve sonrası Lenin-Stalin iktidarlarında Komünist partinin toplum mühendisliği, A. Zinovyev’in Homo-Sovieticus/Sovyet Adamı ideolojisi; fake-lore/icat edilmiş folklor; bu sentezci evre, sosyalist devlet içindeki gizil Slav etnosantrizmi; kendini yüceltme refleksiydi. Siyasal hegemonyayı yetkinleştiren, diri tutan bu şovenist refleks; geleneğin icadı, tarih yazımı ve tüm beşerî-politik pragmatizmin meşruiyet gereciydi. 1938’de Sovyet Yazarlar Birliği Kongresi, Zhdanov doktrini; Toplumcu-Sosyalist Gerçekçiliğin Sovyet folklorunda proletkult/proletarya-halk kültürünün bütünleştirilmesiyle 1920’lerde folklor-dilbilim araştırmaları daha altın çağında bilimsel ereğinin araçsallaştırılmasıyla sona erdi. Rusya tarihinde asırlarca Kafkasya coğrafyasında Nevruz ve diğer halk kutlamalarının yasaklandığı etnik kültürel sansür ve devlet angajesi; Azerbaycan aydınlarıyla Azim-Azimzade Sanat Okulu’nu da etkiledi. Sonuçta Stalinci totalitarizmin baskıları, Hruşçov iktidarında azalınca Bakü Abşeron Okulu’nun kurulması; -genç ressamların Abşeron coğrafyasının antik, etnik, mitolojik, folklorik mirasıyla paralel yaşam geleneklerine yönelmesi- Azerbaycan halkının kolektif-ulusal belleğinde hürriyet ve bağımsızlığın cumhuriyet olarak yeniden düşünülmesine ortam yaratmış estetik bir direnişti.