Üniversite Öğrencilerinin Çocukluk Dönemi İhmal ve İstismar Yaşantıları İle Yetişkinlik Dönemi Duygusal Şiddete Maruz Kalma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Aile Danışmanlığı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde Açıker

Danışman: Defne Yilmaz

Özet:

 Bu çalışmanın amacı; çocukluk çağı ruhsal travmalarının yetişkinlikte duygusal şiddete maruz kalma düzeyleriyle ilişkisini ortaya koymaktır. Ayrıca çalışma kapsamında, demografik değişkenlere göre çocukluk çağı ruhsal travmaları ve duygusal şiddete maruz kalma düzeylerini incelemektir. Bu çalışmadaki hedef evren, ülkemizdeki 18-30 yaş aralığındaki üniversite öğrencileridir. Çalışma için örneklem seçme yöntemlerinden kartopu tekniği örneklem seçme yöntemi olarak kullanılmıştır. Çalışmaya gönüllü katılan 588 üniversite öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmaya veri toplamak için;,demografik,bilgi,formu, Çocukluk,Çağı,Ruhsal,Travma Ölçeği, (Şar ve ark., 2012) ve Duygusal Şiddete Maruz Kalma Düzeyleri Ölçeği (Eskici ve Tınkır, 2019) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için.SPSS 22.00 Paket.Programı kullanılmıştır. Demografik değişkenler ile çocukluk çağı ruhsal travmaları ve duygusal şiddete maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek için bağımsız örneklem Ttesti, Mann Whitney U testi, One Way Anova ve Kruskal-Wallis H testleri uygulanmıştır. Katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travmaları ile duygusal şiddete maruz kalma puanları arasındaki ilişkiyi ölçmek için Pearson. Korelasyon testi uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travma toplam puanı ile duygusal şiddete maruz kalma toplam puanı arasında (r = .606, p < .01) pozitif yönde orta kuvvette anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenler bakımından; çocukluk çağı ruhsal travmaları ile anne eğitim durumu [F(2-587) = 4,247, p<0,05], baba eğitim durumu [F(2-587) = 3,940, p<0,05] ve kardeş sayısı [F(3-586) = 7,096, v p<0,05] açısından anlamlı farklılık görülmektedir. Elde edilen bulgular. alan yazın temel alınarak tartışılmış ve gelecek çalışmalar için uygulayıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Anahtar sözcükler: Çocukluk çağı travmaları, Duygusal şiddet, Üniversite öğrencileri, İstismar, İhmal.