Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Aile Danışmanlığı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gözde Açıker
Danışman: Defne Yilmaz
Özet:
Bu çalışmanın amacı; çocukluk çağı ruhsal travmalarının yetişkinlikte duygusal
şiddete maruz kalma düzeyleriyle ilişkisini ortaya koymaktır. Ayrıca çalışma kapsamında,
demografik değişkenlere göre çocukluk çağı ruhsal travmaları ve duygusal şiddete maruz
kalma düzeylerini incelemektir.
Bu çalışmadaki hedef evren, ülkemizdeki 18-30 yaş aralığındaki üniversite
öğrencileridir. Çalışma için örneklem seçme yöntemlerinden kartopu tekniği örneklem
seçme yöntemi olarak kullanılmıştır. Çalışmaya gönüllü katılan 588 üniversite öğrencisi
araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmaya veri toplamak
için;,demografik,bilgi,formu, Çocukluk,Çağı,Ruhsal,Travma Ölçeği, (Şar ve ark., 2012) ve
Duygusal Şiddete Maruz Kalma Düzeyleri Ölçeği (Eskici ve Tınkır, 2019) kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen verilerin analizi için.SPSS 22.00 Paket.Programı
kullanılmıştır. Demografik değişkenler ile çocukluk çağı ruhsal travmaları ve duygusal
şiddete maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek için bağımsız örneklem Ttesti, Mann Whitney U testi, One Way Anova ve Kruskal-Wallis H testleri uygulanmıştır.
Katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travmaları ile duygusal şiddete maruz kalma puanları
arasındaki ilişkiyi ölçmek için Pearson. Korelasyon testi uygulanmıştır.
Çalışmanın bulgularına göre; katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travma toplam
puanı ile duygusal şiddete maruz kalma toplam puanı arasında (r = .606, p < .01) pozitif
yönde orta kuvvette anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenler
bakımından; çocukluk çağı ruhsal travmaları ile anne eğitim durumu [F(2-587) = 4,247,
p<0,05], baba eğitim durumu [F(2-587) = 3,940, p<0,05] ve kardeş sayısı [F(3-586) = 7,096,
v
p<0,05] açısından anlamlı farklılık görülmektedir. Elde edilen bulgular. alan yazın temel
alınarak tartışılmış ve gelecek çalışmalar için uygulayıcılara ve araştırmacılara önerilerde
bulunulmuştur.
Anahtar sözcükler: Çocukluk çağı travmaları, Duygusal şiddet, Üniversite öğrencileri,
İstismar, İhmal.