Okulöncesi Dönem Çocukları İçin Online Orff Eğitimi Programının Geliştirilmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fulya ÖCAL

Danışman: Begüm Öz

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Covid-19 pandemisinde örgün eğitim kurumlarının online eğitime geçmesiyle, okul öncesi dönemde kullanılan Orff-Schulwerk yaklaşımıyla yürütülen müzik ve hareket eğitimleri de kesintiye uğramıştır. Orff eğitmenleri çevrimiçi platformlarda deneyimlerini paylaşarak çözüm yolları aramış ve bazıları Orff eğitimlerini çevrimiçi olarak uygulama kararı almıştır. Grup çalışmaları, doğaçlama ve etkileşimli öğrenme süreçleri içeren bu yaklaşımın online uygulanabilirliği ise bir araştırma konusudur.

Bu çalışmada, pandemi sürecinde online eğitim veren eğitmenlerin deneyim ve görüşleri değerlendirilmiştir. Türkiye'nin farklı bölgelerinden 9 uzman eğitimciyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve veriler MAXQDA ile analiz edilmiştir. Sonuçlarda, katılımcıların %62,22’sinin online Orff-Schulwerk eğitimine olumlu yaklaştığı, %38,78'inin ise olumsuz değerlendirmeler yaptığı belirlenmiştir. En sık karşılaşılan olumsuz kodlar “önyargı,” “görsel ve dikkat eksikliği” olarak öne çıkarken; “öğretim stratejisi geliştirme,” “uygulanabilirlik,” ve “teknolojiyi öğrenme” gibi olumlu yaklaşımlarla bu sorunların giderilebileceği anlaşılmıştır.

Literatür taramaları ve uzman görüşmeleri doğrultusunda, Taba-Tyler program geliştirme modeliyle çevrimiçi Orff eğitimi için ders programı önerileri oluşturulmuştur. Örnek uygulama dersi kayıt altına alınmış, elde edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Analizlerde “öğrenme becerileri,” “dikkatini etkinlik üzerine tutabilme,” “dinleme,” “sıra alma” ve “iş birliği yapma” gibi olumlu kodların yüksek oranda ortaya çıktığı belirlenmiştir.