Öğretmen adaylarının fen öğrenme becerileri ile öğrenen özerklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEVVAL İLKNUR KALKIŞIM

Danışman: Seda Çavuş Güngören

Özet:

Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının fen öğrenme becerileri ile öğrenen özerklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin bir alt yöntemi olan ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 akademik yılı içerisinde Marmara bölgesinin güneyinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 98 okul öncesi öğretmenliği, 78 sınıf öğretmenliği ve 165 fen bilgisi öğretmenliği öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu", "Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği" ve "Öğrenen Özerkliği Ölçeği" kullanılmıştır. Kişisel bilgi formundaki değişkenler ile ölçekler arasındaki farklılığı ortaya koyabilmek için bağımsız gruplarda t-testi analizi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Fen öğrenme becerisi ölçeği ve alt boyutları ile öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutları arasındaki ilişki için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının fen öğrenme becerisi ve alt boyutlarının ortalama puanları ile demografik değişkenlerden cinsiyet, branş ve sınıf düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir. Ayrıca öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutlarının ortalama puanları ile cinsiyet, bilimsel araştırmaya katılım durumu, branş ve sınıf düzeyi arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının fen öğrenme becerisi ölçeği ve alt boyutlarına ait puanlar ile öğrenen özerkliği ölçeği ve alt boyutlarına ait puanlar arasında ise negatif yönlü bir anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir.