Dijitalleşmeyle beraber güzellik algısında yaşanan dönüşüm ve yeni güzellik anlayışı olarak "Distopik güzellik" kavramının üretimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERAY BİLİCİ

Danışman: Arif Yıldırım

Özet:

Güzellik kavramı insanın tüm duyu organlarına hitap eden ve algıladığı nesneden haz almasına neden olan bir duyum olarak tanımlanabilmektedir. Güzellik, öznel bir duyum olmasının yanında insanlığa hitap etmiş bir kavramdır. Bu nedenle ilk çağlarından beri sanat aracılığıyla insanlar güzelin peşinde olmuşlardır. Güzellik algısının dönüşümü her çağın dinamiklerinden etkilenerek, yeni tanımlamalar kazanmıştır. Günümüzde var olan güzellik algısının dijital çağın dinamikleri ile harmanlanmadığını bu sebeple yenilenen bir güzellik anlayışının oluştuğunu söylemek mümkündür. Güzellik algısı sosyal medyanın yayılması ile form değiştirerek kusursuz güzellik arayışının yayılmasına neden olmaktadır. Reel hayatta var olan yüz biçimleri, sosyal medya da yüz filtreleri veya Photoshop uygulamaları ile değiştirilerek dijitalin tek tip görünüme sahip yüzlerini oluşturmaya başlamıştır. Güzellik algısında oluşmaya başlayan standardize edilmiş görünüm aynı zaman da gerçekten uzaklaşmayı ve yapaylaşmayı da doğurmaktadır. İnsanlar akıllı telefon ekranında gördükleri biçimlendirilmiş yüz prototipine alışmakta dolayısıyla sentetik bir güzellik idealine ulaşmayı hedeflemektedir. Estetik ameliyatlara olan yoğun ilgi ve günümüzdeki yüz ölçülerinin benzerliği de bu durumu destekler niteliktedir. Günümüzde yaşanan güzellik algısındaki bu dönüşüm, gelecekte "distopik güzellik" kavramıyla adlandırılabilir. Çünkü distopya tabiri genel anlamı itibariyle olumsuz bir anlam çağrıştırsa da gelecekte gerçekleşmesi mümkün ihtimaller olarak açıklanmaktadır.