SADECE ANNE SÜTÜ VERME SÜRESİNİN ANNE-BEBEK BAĞLANMA VE POSTPARTUM DEPRESYON DÜZEYİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevgi BEYAZGÜL

Danışman: Fatma Yılmaz Kurt

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma; annelerin sadece anne sütü verme süresini değerlendirmeyi, bunun yanında sadece anne sütü verme süresinin Anne-bebek bağlanma ve Post-partum Depresyon düzeyine etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Çalışma, Türkiye'nin Batı bölgesinde bulunan bir Devlet Hastanesi'nin çocuk polikliniklerinde, 6 ay-1 yaş arasında çocuğa sahip 230 anne ile gerçekleştirildi. Araştırmanın verileri "Veri toplama formu", "Maternal Bağlanma Ölçeği (MBÖ)" ve "Edinburgh Postpartum Depresyon Ölçeği (EPDÖ)" ile toplandı. Verilerin analizinde yüzdelik, ortalama, standart sapma, Ki-Kare testi, ANOVA testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanıldı. Tüm p 0,05). Annelerin depresyon puanı ile bağlanma puanı arasında negatif yönlü, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu (r=-0,153, p= 0,021) bulundu. Çalışma sonucunda; annelerin sadece anne sütü verme süresinin maternal bağlanma ve postpartum depresyon üzerinde etkisi olmadığı görüldü. Annelerin maternal bağlanma ve postpartum depresyon arasında negatif yönde bir ilişki olduğu; annelerin bağlanma düzeyleri arttıkça depresyon düzeylerinin düştüğü saptandı. Bu nedenle emzirmenin doğumdan sonra hemen başlatılması ve sürdürülmesi; bu konuda primer sorumlu olan ebe/hemşireler tarafından sağlanan desteğin, annenin bebeğini "sadece anne sütü" ile besleme süresini ve bağlanma düzeyini artırabilir; bağlanma düzeyi arttıkça da postpartum depresyon gelişme riski azaltılabilir.