Transmedya hikâye anlatımının post-apokaliptik dünya oyunlarında kullanımı: The Last of Us örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİHA ÇİVİLİ

Danışman: Hüsnü Çağlar Doğru

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu tez, günümüzde dijital oyunlarda giderek daha yaygın hale gelen transmedya hikâye anlatımının kullanımı ve bu anlatı türünün oyunlarla nasıl etkileşime geçtiğini incelemektedir. Teknolojik gelişmelerin etkisiyle dijital oyunlar, yalnızca bir eğlence aracı olmanın ötesine geçerek, zengin anlatı evrenleri ve disiplinler arası bir hikâye anlatım platformu haline gelmiştir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, transmedya hikâye anlatımının dijital oyunlarda nasıl yapılandırıldığını anlamak ve bu anlatım türünün özelliklerini değerlendirmektir. Çalışmada, 14 Haziran 2013'te PlayStation 3 platformunda yayımlanarak hızla popülerlik kazanan The Last of Us serisi, transmedya hikâye anlatımına örnek teşkil etmektedir. Bu örnek üzerinden, transmedya anlatının olağan bir hikâyeyi zenginleştirme, genişletme ve farklı mecralarda sürdürme işlevleri ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Bu çalışmada, Henry Jenkins'in transmedya hikâye anlatımına yönelik Yedi İlkesi temel alınarak The Last of Us serisinin bu ilkeler doğrultusunda nasıl bir transmedya yapısına sahip olduğu değerlendirilecektir. Böylelikle, dijital oyunlarda hikâye anlatımı ile transmedya anlatının nasıl birleştiğine dair yeni yaklaşımlara ışık tutmak amaçlanmaktadır.