Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aybüke ÖZTÜRK
Danışman: Begüm Öz
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırma, kaynaştırma eğitimi kapsamında görme yetersizliği bulunan öğrencilerin müzik eğitiminde öğrenmeyi destekleyici materyaller geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, müzik eğitimi için “müzikogram” adlı eğitsel bir araç kullanılarak, görme engelli öğrenciler için dokunsal ve uyarlanabilir bir öğrenme yöntemi tasarlanmıştır. Müzikogram Tekniği, özellikle amatör dinleyicilere yönelik bir müzikal analiz aracı olarak geliştirilmiştir; bu bağlamda, görme yetersizliği bulunan öğrencilerin ritim ve melodi gibi müzikal yapıları dokunarak takip edebilmesine olanak tanıyan çeşitli dokusal müzikogramlar hazırlanmıştır. Araştırma, eylem araştırması deseni çerçevesinde yürütülmüş olup veriler, açık uçlu görüşme formları, uzman görüşleri ve görsellerin analizi yoluyla toplanmıştır. Ön çalışma, görme yetersizliğine sahip bir müzik öğretmeni ile gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda üç farklı müzikogram tasarlanmıştır. Daha sonra, Çanakkale Gelibolu Yahya Çavuş Görme Engelliler İlkokulu ve Ortaokulu’nda öğrenim gören dört öğrenciyle çalışılmış ve alınan geri bildirimler ışığında yeni bir müzikogram daha geliştirilmiştir. Araştırma, görme yetersizliği bulunan öğrenciler için müzik eğitiminin erişilebilir hale getirilmesinin, eğitimde fırsat eşitliğini sağlama açısından önemine dikkat çekmektedir. Sonuçlar, bu öğrenciler için eğitim programlarının değiştirilmesinden ziyade öğretim yöntemlerinin uyarlanmasının daha etkili olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, müzikogram tekniği, görme yetersizliği bulunan öğrencilerin müzik eğitiminde öğrenmeyi destekleyici bir araç olarak öne çıkmaktadır.