Yeni medya kanallarının yanlış kullanımı: Kreş çağındaki çocuklarda pandemi sürecinde artan teknoloji bağımlılığı etkilerinin analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Aydın Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAŞAR BABATAŞ

Danışman: Tamer Bayrak

Özet:

Teknoloji, içinde bulunduğumuz çağın en önemli bilgi aktarım araçlarından biridir. Bilgiye duyulan ihtiyaç ve teknolojinin nimetlerinden faydalanma arzusu, sağladığı yararlar kadar beraberinde çeşitli sorunları da getirmiştir. Bu problemlerden biri de ‘teknolojiye duyulan bağımlılık’tır. 21’inci yüzyılda ise tıpkı alkol, sigara, uyuşturucu gibi ‘Teknoloji Bağımlılığı’ da bir bağımlılık türü olarak kabul edilmiştir. Yeşilay da bunu bir bağımlılık türevi olarak kabul etmiş olmakla birlikte, bu konuda mücadele de yürütmektedir. ‘Dijital Bağımlılık’, gereğinden fazla internet kullanımı ve buna bağlı olarak uzun saatler boyunca telefon, tablet ya da bilgisayar ekranında zaman geçirmek olarak tanımlanmaktadır. Teknoloji bağımlılığı her yaşta görülmekle beraber, pandemi sürecinin getirdiği kısıtlamalar ve zorunluluklar nedeniyle günümüzde okul ve kreş dönemindeki çocuklarda da hızla yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada, teknoloji bağımlılığı “Covid 19 Pandemisi” sürecinde, okul öncesi dönemdeki çocuklar üstündeki etkilerini ve alınması gereken önlemleri odak grup yöntemiyle incelenmiştir. “Enformasyon Kuramı” dayanak alınarak, araştırma 100 ebeveyn ile online ve yüz yüze görüşme yöntemiyle yapılmış olup, kendilerine İstanbul Aydın Üniversitesi Etik Kurulu’nca onaylanmış 30 soru yöneltilmiştir. Ölçek olarak ise “Dijital Bağımlılık Ölçeği”, “Young İnternet Bağımlılığı Testi”, “İyimserlik-Kötümserlik Ölçeği” ve “Okul Öncesi Kaygı Ölçeği Örnek Soruları” temel alınmıştır.