Dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEGÜM SEZER YILDIRIM

Danışman: Seda Çavuş Güngören

Özet:

Araştırmanın amacı, dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve bilimin doğası görüşlerine etkisini madde ve ısı ünitesi kapsamında değerlendirmektir. Araştırmada deneysel desen türlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. 2021-2022 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesindeki bir ilçede yer alan ortaokulun iki 6. sınıf şubesinde öğrenim gören 42 öğrenci bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktır. Deney grubunda 24 öğrenci kontrol grubunda ise 18 öğrenci yer almaktadır. Araştırmada ''Madde ve Isı Konusu Başarı Testi'', ''Bilimin Doğası Görüşler Anketi- Form D'' ve ''Uygulama Hakkında Görüşler Formu'' olmak üzere üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Deney grubunda dijital hikayelerle desteklenmiş doğrudan yansıtıcı yaklaşım etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubunda mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Uygulama altı hafta sürmüştür. Nicel verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler dijital hikayelerle desteklenmiş fen öğretiminin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilimin doğası görüşlerine olumlu yönde etki sağladığını göstermiştir. Uygulama kapsamında en fazla gelişme gösteren bilimin doğası görüşü ''Bilimsel Bilginin Veriye Dayalı Olması (Deneyselliği)'' özelliği olurken, en az gelişme gösteren özelliğin ''Bilimsel Bilginin Sübjektif Yapısı (Öznellik)'' ve ''Bilimsel Modeller'' özellikleri olmuştur.