Yerel yönetimlerin yönetimden yönetişime geçiş sürecinde çevresel yönetişim algısı: Çanakkale Belediyesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Kamu Yönetimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE SANCAK

Danışman: Alper Bilgili

Özet:

Çevre, günümüzde sadece devletler tarafından değil aynı zamanda özel sektör ve sivil toplumun da katılımıyla bütüncül bir biçimde ve ortak akıl çerçevesinde ele alınması gereken bir konu haline gelmiştir. Yönetişim, yönetim süreçlerine devletlerin yanında sivil toplum ve özel sektör gibi hükümet dışı aktörlerin de katılımını gerektiren yapı veya düzen olarak adlandırılmaktadır. Çevresel yönetişim ise çevresel konulara ilişkin alınacak karar ve oluşturulacak politika süreçlerinde tüm aktörlerin etkin bir biçimde katılımını gerektiren bir unsur olarak ön plana çıkmaktadır. Türk Kamu Yönetimi'nde 2000'li yıllarda "Kamu Yönetimi Temel Kanun Tasarısı" ile gündeme gelen reform çalışmaları başta yerel yönetimler olmak üzere birçok alanda değişiklik meydana getirmiştir. Bu kapsamda yerel düzeyde yönetişimin güçlendirilmesi amacıyla katılımcılığı, şeffaflığı ve etkinliği sağlamak adına değişikler yapılmıştır. 1997 yılında başlatılan Yerel Gündem 21 Programı ve 2005 yılında 5393 sayılı Belediye Kanunu'nda yer alan Kent Konseyleri yerel düzeyde ki yönetişim çalışmaları olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırmanın problemini; "yönetişim süreciyle beraber katılımcı yönetim anlayışına adapte olmaya çalışan belediyeler bu anlayışı çevre yönetimi süreçlerine yansıtabilmiş midir?" sorusu oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı katılımcıların çevresel yönetişim ile ilgili deneyimlerini, düşüncelerini ve problemlerini anlamaktır. Çalışmanın yöntemi nitel araştırma olarak tasarlanmış, bu doğrultuda yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda Çanakkale Belediyesi çalışanları, Belediye Meclis Üyeleri ve Kent Konseyi Çevre Meclisi üyeleri arasından ölçüt ve kartopu örnekleme yöntemleri kullanılarak belirlenen 16 kişi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerden elde edilen veriler MAXQDA Pro 20 programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda katılımcıların yönetişim kavramına yönelik bilgi seviyelerinin düşük olduğu ancak Çanakkale Belediyesi'nin çevre yönetimi süreçlerinde katılımcı yönetim anlayışını hayata geçirebildiği tespit edilmiştir.