UYSAD 8 th International Conference on Management and Social Sciences, İstanbul, Turkey, 06 November 2021 - 08 August 2022, pp.60-61
Özet
Tüketici, bir ürünü veya hizmeti satın almadan önce ihtiyacın oluşması ve var olan ihtiyacın ortaya
çıkmasıyla satın alma sürecini oluşturur. İhtiyaç oluşturan durumlardan biri kullandığı objede oluşan
problemlerdir. Bu duruma elektronik aletlerin bozulması veya kırılması örnek verilebilir. Satın alma
talebini oluşturan ikinci durum ise bir uyarının oluşmasıdır. Örneğin kişi bir arkadaşında ya da
çevresinde gördüğü bir ürünü ihtiyacı olmasa bile sırf beğendiği için alma eğilimi gösterebilmektedir.
Sosyal medya ile değişen tüketici dinamiği, kişinin bir ürünü satın alırken bir aracıya ihtiyaç
duyduğunu göstermektedir. Bu aracılar genel olarak Influencer ismi verilen sosyal medya
fenomenleridir. Dijital Pazarlamanın yeni aracıları olan Influencer kelime anlamı olarak, etkileyici
etkileyen kişi anlamına gelmektedir. Bu kişiler dijital mecralar aracılığıyla, sahip olduğu kanallar ile
karşılarındaki kitlenin duygularını harekete geçirebilmektedirler. Tüketiciler Influencerların
yönlendirmesiyle sosyal medyada gezerken ihtiyaç olmayan bir ürünü alma eğilimi göstermektedirler.
Dijital dünyada bu etkiyi fark eden firmalar Influencerlara ürünlerini göndererek tanıtım yapmalarını
istemektedir. Bu süreç sonunda da yeni bir pazarlama stratejisi olan Influencer Marketing kavramı
oluşmuştur. Markalar daha görünür olmak ve satışlarını arttırmak için ürün ve tüketici arasında bir
aracı daha sokarak kişilerde ürüne arzu ve istek oluşturarak, satın alma eğilimini gerçekleştirmeyi
hedeflemektedirler. Bu durum son zamanlarda azımsanamayacak bir hale gelmiştir markalar reklam
bütçelerinin %63’lük bir kısmını Influencer Marketinge ayırmaktadır. Bu sektör 2021 yılı itibariyle 6
milyar dolarlık bir pazar hacmine erişmiştir. Bu bağlamda tüketicinin satın alma eğilimine yeni bir
süreç eklendiği görülmektedir. Artık tüketici bir ürünü mağazaya gidip üstünde deneyip satın alma
sürecinin yanına, Influencer aracılığıyla bir ürünün denenip, yorumlanıp, paylaşması da satın alma
eğilimlerine eklenmiştir. Bu durum sosyal medyanın satın alma pratiklerinin ve tüketicinin arzının
sosyal medya ile değiştiğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Infulencer Marketing, Dijital Pazarlama, Sosyal Medya