Satın Alma Alışkanlıklarında Influencer Marketing Etkisi


Yıldırım A.

UYSAD 8 th International Conference on Management and Social Sciences, İstanbul, Türkiye, 06 Kasım 2021 - 08 Ağustos 2022, ss.60-61

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.60-61
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet Tüketici, bir ürünü veya hizmeti satın almadan önce ihtiyacın oluşması ve var olan ihtiyacın ortaya çıkmasıyla satın alma sürecini oluşturur. İhtiyaç oluşturan durumlardan biri kullandığı objede oluşan problemlerdir. Bu duruma elektronik aletlerin bozulması veya kırılması örnek verilebilir. Satın alma talebini oluşturan ikinci durum ise bir uyarının oluşmasıdır. Örneğin kişi bir arkadaşında ya da çevresinde gördüğü bir ürünü ihtiyacı olmasa bile sırf beğendiği için alma eğilimi gösterebilmektedir. Sosyal medya ile değişen tüketici dinamiği, kişinin bir ürünü satın alırken bir aracıya ihtiyaç duyduğunu göstermektedir. Bu aracılar genel olarak Influencer ismi verilen sosyal medya fenomenleridir. Dijital Pazarlamanın yeni aracıları olan Influencer kelime anlamı olarak, etkileyici etkileyen kişi anlamına gelmektedir. Bu kişiler dijital mecralar aracılığıyla, sahip olduğu kanallar ile karşılarındaki kitlenin duygularını harekete geçirebilmektedirler. Tüketiciler Influencerların yönlendirmesiyle sosyal medyada gezerken ihtiyaç olmayan bir ürünü alma eğilimi göstermektedirler. Dijital dünyada bu etkiyi fark eden firmalar Influencerlara ürünlerini göndererek tanıtım yapmalarını istemektedir. Bu süreç sonunda da yeni bir pazarlama stratejisi olan Influencer Marketing kavramı oluşmuştur. Markalar daha görünür olmak ve satışlarını arttırmak için ürün ve tüketici arasında bir aracı daha sokarak kişilerde ürüne arzu ve istek oluşturarak, satın alma eğilimini gerçekleştirmeyi hedeflemektedirler. Bu durum son zamanlarda azımsanamayacak bir hale gelmiştir markalar reklam bütçelerinin %63’lük bir kısmını Influencer Marketinge ayırmaktadır. Bu sektör 2021 yılı itibariyle 6 milyar dolarlık bir pazar hacmine erişmiştir. Bu bağlamda tüketicinin satın alma eğilimine yeni bir süreç eklendiği görülmektedir. Artık tüketici bir ürünü mağazaya gidip üstünde deneyip satın alma sürecinin yanına, Influencer aracılığıyla bir ürünün denenip, yorumlanıp, paylaşması da satın alma eğilimlerine eklenmiştir. Bu durum sosyal medyanın satın alma pratiklerinin ve tüketicinin arzının sosyal medya ile değiştiğini göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Infulencer Marketing, Dijital Pazarlama, Sosyal Medya