Fen Bilimleri Ders Kitaplarındaki Analojilerin ve Öğretmenlerin Derslerinde Analoji Kullanımına Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

ŞENOL S., GÜNGÖREN S. Ç.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.2, ss.1745-1771, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri ders kitaplarında yer alan analojiler ile öğretmenlerin derslerinde analoji kullanımlarına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma deseni olarak karma yöntemlerin çeşitleme deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 38 sınıf ve fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın üç farklı veri toplama aracı vardır. Araştırmanın ilk veri toplama aracı ders kitaplarındaki analojilerin analizinde kullanılan analoji türlerine yönelik kategorik çerçeve tablosudur. İkinci toplama aracı “Analojilere Yönelik Tutum Ölçeği”, üçüncü veri toplama aracı ise üç açık uçlu sorudan oluşan formdur. Verilerin analizinde döküman analizi, kestirimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, konu alanına göre fen bilimleri ders kitaplarında en fazla analoji örneğinin ‘‘Canlılar ve Yaşam’’ alanında olduğunu, işlevsel, somut, basit, yapay, öğretmen merkezli, ön organize edici analoji türlerinin kullanıldığını göstermiştir. Öğretmenlerin analojiye yönelik tutumlarının yüksek olduğu ve tutumlarının cinsiyet, kıdem yılı, branş değişkenlerine göre değişmediği belirlenmiştir.
The aim of this research is to examine the analogies in science textbooks and teachers' attitudes towards the use of analogies in their lessons in terms of different variables. The mixed methods triangulation design was used as the research design. The participants consist of a total of 38 classroom and science teachers. The research has three different data collection tools. The first data collection tool of the research is the categorical framework table for the types of analogies used in the analysis of analogies in textbooks. The second data collection tool is the "Attitude Scale Towards Analogies" and the third data collection tool is a form consisting of three open-ended questions. Document analysis, predictive analysis and content analysis methods were used to analyze the data. According to the research results, it has been showed that the most analogy examples in science textbooks are in the field of "Living Things and Life" according to the subject area, and functional, concrete, simple, artificial, teacher-centered, pre-organizing analogy types are used. It was determined that teachers' attitudes towards analogy were high, and their attitudes did not change according to gender, experience, and branch variables.