Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.15, no.1, pp.231-240, 2007 (Peer-Reviewed Journal)
The propose of the study is to explore preservice science teachers' levels of awareness about topics, units and concepts in primary science curriculum and reveal their levels of being ready the teacher profession. The study was carried out in second semester of 2005-2006 academic year. The sample for the study was composed of 60 undergraduate students selected randomly and (15 student for each grade) ranging grade one to grade four at the Department of Primary Science Education of Kazım Karabekir Education Faculty, Ataturk University. To explore preservice science teachers’ levels of awareness about topics, units and concepts in primary science curriculum, it was asked the students to choose or write down about topics, units and concepts existing in primary science curriculum to the lists prepared by researchers. In addition, it was asked the participants to write the way they are aware of being conscious about it and how they are aware about it. The findings from the analysis of the student written materials suggest that participants’ level of awareness about topics, units and concepts in primary science curriculum are quite low. To reveal the possible difference among the variety of grades with regard to the level of awareness, Variance Analysis (ANOVA) was conducted. The statistical results indicated that there is not statistically significant difference among the grades according to their level of awareness. The findings suggest that although the teacher profession practices in schools had contributed the final year students’ levels of awareness, the contribution was not as much as leading to create any difference statistically significant when compared with other three grades.
Bu çalışmanın amacı Fen Bilgisi Öğretmenliği programı öğrencilerinin,
ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi derslerinde işlenilen ünite, konu
ve kavramlardan haberdarlık düzeylerini ortaya koymak ve böylece
öğretmenlik mesleğine hazırlık düzeylerini tespit etmektir. 2005-2006
öğretim yılı ikinci döneminde gerçekleştirilen çalışmada, örneklem
olarak her sınıftan N=15 kişi rasgele seçimle belirlenen 60 Atatürk
Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği
öğrencisi alınmıştır. Öğrencilerin ilköğretim fen bilgisi dersine ait
ünite, konu ve kavramların ne düzeyde farkında olduklarını ortaya
koymak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan çizelgelerden
derse ait ünite, konu ve kavramları öğrencilerden seçmeleri ya da
yazılı olarak ifade etmeleri istenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin bu
ünite, konu ve kavramların fen bilgisi dersi içerisinde yer aldığını ne
şekilde öğrendiklerini ortaya koymak amacıyla, bu kavram, ünite ve konuların hangi yoldan ve ne şekilde farkında olduklarını yazılı
olarak ifade etmeleri istenmiştir. Elde edilen yazılı materyallerin
analizinden öğrencilerin önemli bir kısmının, ilköğretim fen bilgisi
dersi müfredatı ile ilgili farkındalık seviyelerinin düşük olduğu
tespit edilmiştir. Farkındalık düzeyi bakımından sınıflar arasında bir
farklılık olup olmadığının tespiti amacıyla yapılan istatiksel analiz
ANOVA sınıflar arasında önemli bir farklılığın olmadığını
göstermiştir. Ayrıca, dördüncü sınıf öğrencilerinin öğretmenlik
uygulaması etkinlikleri çerçevesinde ilköğretim okullarında daha fazla
bulunmaları ve derslere katılmalarına rağmen farkındalık düzeylerinin
bir, iki ve üçüncü sınıflara oranla değişmediği gözlenmiştir.