Yönetim Bilimleri Dergisi, vol.17, no.33, pp.137-164, 2019 (Peer-Reviewed Journal)
1950’li yıllardan itibaren başlayan kırdan kente göç sürecinde kentlerin nüfusu
hızla artmış, yerel yönetimler ise kentli nüfusa hizmet sunmada yetersiz kalmışlardır.
Bu noktada, 1982 Anayasası’nın 127. maddesine istinaden 1984 tarih ve 3030
sayılı Kanunla İstanbul, Ankara ve İzmir büyükşehir belediyelerinin kurulmasıyla
büyükşehir yönetim sistemine geçilmiştir. Büyükşehir sayısı ihtiyaca binaen artırılarak
2000’de 16’ya 2013’te ise 30’a ulaşmıştır Aynı zamanda, büyükşehir sisteminin
2004’te 5216 ve 2012’de de 6360 sayılı kanunlarla yeniden düzenlenmesi gerekmiştir.
Tüm bu düzenlemelerin gayesinin büyükşehirlerde yaşayan nüfusa daha kaliteli
hizmet götürmek olduğu söylenebilir. Bu bağlamda, araştırmada 6360 sayılı Kanunla
büyükşehirlerde belediye sınırının il mülki sınırına genişletilmesinin ya da hizmet
ölçeğindeki artışın yerel halkın hizmet kalitesi algısı üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Araştırmanın amacı, büyükşehirlerde hizmet ölçeğinin genişletilmesinin yerel halkın
hizmet kalitesi algısını nasıl etkilediğinin ortaya konmasıdır. Türkiye’de 6360 sayılı
Kanun kapsamında büyükşehre dönüştürülen on dört il büyükşehir belediyesi araştırma
evrenini oluştururken, zaman ve maliyet kısıtları nedeniyle araştırma Balıkesir
Büyükşehir Belediyesi’yle sınırlandırılmıştır. Araştırma tarama araştırması şeklinde
tasarlanmış, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket yoluyla veriler toplanmıştır.
Verilerin analizi SPSS 20.0 istatistik paket programıyla yapılmıştır. Sonuçta, hizmet
ölçeğinin genişletilmesinin Balıkesir Büyükşehir Belediyesi örneğinde yerel halkın
hizmet kalitesi algısını olumlu yönde etkilediği görülmüştür