Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, cilt.6, ss.118-140, 2022 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın temel amacı müşteri ilişkileri yönetimi ile müşteri sadakati ve ihtiyaçları arasındaki ilişkileri
belirlemektir. Literatür taraması sonucunda ulaşılan hipotezlerin test edilebilmesi için; lojistik
sektöründe faaliyette bulunan bir liman işletmesi müşterilerine kolayda örnekleme yöntemiyle anket
uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda müşteri ilişkileri yönetiminin müşteri sadakatini kısmen etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca
müşteri ilişkileri yönetimi boyutlarından; değer, memnuniyet, bilişim teknolojileri, sadakat programları
ve şikâyet yönetimi değişkenlerinin ve müşteri gereksinimlerinin kaynak, süreç, çıktı, yönetim ve sosyal
sorumluluk alt boyutlarının müşteri sadakati ile ilişkisi incelenmiştir. İrdelenen ilişkiler sonucunda,
bilişim teknolojileri ve kaynak boyutunun müşteri sadakati ile anlamlı bir ilişkisinin olduğu tespit
edilmiştir. Müşteri ilişkileri ile müşteri gereksinimleri arasında anlamlı bir ilişki görülmüştür.
The main purpose of the study is to determine the relationships between customer relationship
management and customer loyalty and needs. In order to test the hypotheses reached because of the
literature review; A survey was applied to the customers of a port operator inc. in the logistics sector
with the convenience sampling method. The obtained data were analyzed using the SPSS statistical
program. As a result of the analysis, it has been determined that customer relationship management
partially affects customer loyalty. In addition, from customer relationship management dimensions; The
relationship between the variables of value, satisfaction, information technologies, loyalty programs and
complaint management, as well as the resource, process, output, management and social responsibility
sub-dimensions of customer needs with customer loyalty were examined. As a result of the relationships
examined, it has been determined that information technologies and resource dimensions have a
significant relationship with customer loyalty. A significant relationship was observed between
customer relations and customer needs.