Seramiğe kinetik yaklaşım


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANALP SİPAHİ

Danışman: Müjde Yücel Coşar

Özet:

Fizik ve kimya alanında hareketi tanımlamak maksadıyla kullanılan kinetik, 1960'lardan itibaren sanat nesnelerinin konusu haline gelmeye başlamıştır. Günlük kullanım nesnelerinin sanat yapıtlarında yer almaya başlaması, gerçek hareketin statik bir heykele nasıl aktarılacağı sorusunun sanatta kalıcı bir tema haline gelmesi, hıza ve harekete duyulan tutku, kinetik heykelin ortaya çıkışı ve gelişimini sağlayan unsurların başında gelmektedir. Konstrüktivist sanatçı Naum Gabo ve Antnoney Persver'in Gerçekçi Monifesto'suyla ilkeleri ortaya konan kinetik heykel, öncü sanatçıların mirasları ve 21. yüzyılın ürünü olan bilgi devrimi ile günümüzde gelişimini sürdürmeye devam etmektedir. Yapılan bu tez çalışması ile, kinetik heykelde değişen görsel dilin yolculuğu, kullanılan malzemeler ve teknikler araştırılmıştır. Doğal yollar, seyirci müdahalesi, ışık etkisi, makine yardımı ve optik yanılsama gibi yöntemlerin sanatçılar tarafından farklı şekillerde yorumlanarak hayata geçirildiği çeşitli örneklere yer verilmiştir. Tarih boyunca üç boyutlu eserlerin üretilmesinde ve heykel yapımında kullanılan malzemelerden biri olan seramik ile kinetiğin ne şekilde ve hangi tür ek materyeller kullanılarak bir araya getirilebileceği, kinetik heykeller üreten sanatçıların eserleri kapsamında incelenmiş, kişisel atölye çalışmaları ve sürece dair tecrübeler tez metnine aktarılmaya çalışılmıştır.