Şeker pancarı üreticilerinin iklim değişikliği ile mücadele yöntemlerine adaptasyonları: Konya ili Cihanbeyli ilçesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT YAKUPOĞLU

Danışman: Bengü Everest

Özet:

u çalışma, şeker pancarı üreticilerinin iklim değişikliyle mücadele yöntemlerine adaptasyonlarının ortaya konulması ve yönüyle politika yapıcılara bilimsel bir kaynak oluşturması amacıyla Konya İli Cihanbeyli İlçesinde yapılmıştır. Ayrıca araştırma bölgesinde özellikle 2016 yılından sonra şeker pancarı üretim miktarı ve alanlarındaki azalmanın iklim değişikliğiyle ilişkisine ilişkin de literatüre özgün bir katkı sağlayacaktır. Çalışma kapsamında 96 çiftçiyle anket yapılmış, toplanan verilerin tanımlayıcı istatistikleri tespit edilmiş, verilere Lojistik Regresyon tekniği uygulanmıştır. Bulgulara göre; şeker pancarı üreticilerinin ortalama yaşı 45,20 olup, üreticilerinin %36,67'si lise düzeyinde öğretim görmüşlerdir. Üreticiler ortalama 405,77 dekar alanda sulu tarım, 212,97 dekar alanda kuru tarım yapmakta iken ortalama 74,17 dekar alanda şeker pancarı ekilişi gerçekleştirmektedirler. Üreticilerin %21,89'u kuraklığı iklim değişikliği ile ilişkilendirirken, üreticilerin %1,89'unun karbon salınımı hakkında herhangi bir bilgiye sahip değildir. Üreticilerin %83,33'ü iklim değişikliğinden endişe duymakta olup, kuraklık ve sıcaklığın bölgede artığını düşünmektedir. Üreticilerin %69,79'unun iklim değişikliğinin olası etkilerini azaltmak için toprağı az işleyecek teknolojileri kullanmayı tercih ettiklerini belirtmektedir. Üreticilerin %73'ünün hâlihazırda az işlemeli ve toprak işlemesiz tarım faaliyetini uyguladıkları, %92,71'inin ise bu uygulamaya gelecekte de devam edecekleri tespit edilmiştir. Ayrıca Lojistik Regresyon analizi sonuçlarına göre şeker pancarı üreticilerinin tarımsal kurumları ziyaret etmelerinin, hayvancılık yapma durumlarının ve iklim değişikliğinden endişelenme durumlarının, iklim değişikliği konusunda eğitim alma isteği üzerinde istatistiksel olarak etkili olduğu tespit edilmiştir.